«ДОТРИМАННЯ РЕЖИМУ ДНЯ В ПЕРІОД КАРАНТИНУ –
ЗАПОРУКА ФІЗИЧНОГО ТА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ»
Режим — точно встановлений порядок
життя — не вигадка фахівців. У його основі — багатовікове спостереження за
розвитком природи та фізіо-логічними процесами людини. На цій основі
фізіологи, гігієністи, педагоги розробили науково-обґрунтовані рекомендації з
організації життя людини, з розумної зміни видів її діяльності.
Дитині встановлюють постійний режим дня, якого необхідно строго дотримуватися.
Це сприяє її правильному розвитку, привчає до дисципліни, формує уявлення про
обов'язки.
На науковій основі доведено, що прийом їжі, вкладання спати, прогулянки,
ігри — усе це сприяє зросту, зміцненню здоров'я та врівноваже-ному
психологічному стану дитини.
Для дітей правильно організований цілодобовий режим дня — умова не тільки
успішного навчання, але й збереження та зміцнення їх здоров'я.
Основні принципи необхідного режиму дня дитини дошкільного віку:
гігієнічно повноцінний нічний та денний сон, достатня рухова активність на
свіжому повітрі, чергування різних занять з відпочинком та раціональне
харчування.
Істотно важливе значення для нормальної життєдіяльності організму має
сон. Під час денного сну організм дитини відпочиває, відновлюється його
працездатність. Здорова дитина швидко засинає, якщо вона постійно лягає спати в
один і той самий час. Дуже важливо, щоб у дитини виробилася звичка лягати спати
і прокидатися о певній годині.
Час перед сном, особливо нічним, дитина повинна проводити в спокійних,
не збуджуючих її заняттях. Перед сном дорослі допомагають дітям привести до
ладу одяг та взуття, потім малята виконують загальноприйняті правила особистої
гігієни. Водні процедури, окрім їх гігієнічного та гартувального значення, добре
впливають на нервову систему. їх виконання у певний час перед сном допоможе
дитині швидше заснути. Постіль малюка має бути чистою, не надто м'якою, але і
не жорсткою. Такі подразники, як шум, світло, звуки теле-, -аудіоапаратури,
голосні розмови, заважають нормальному сну. Необхідно також, щоб діти спали в
добре провітреній кімнаті.
У холодну пору року температура повітря в кімнаті не повинна бути нижчою
+18 градусів С. Найбільша тривалість нічного сну для дітей старшого дошкільного
віку становить 11,5 — 12 годин.
Діти дошкільного віку повинні щоденно проводити на свіжому повітрі не
менше 4-х годин — це має на організм дитини зміцнювальну дію, поліпшує всі
життєві процеси (обмін речовин, функціонування дихальної та серцево-судинної
систем тощо), підвищує загартованість організму.
Узимку в морозну погоду час перебування дітей на повітрі скорочується, а
влітку потрібно попіклуватися, щоб діти знаходилися на вулиці якомога довше.
День дитини має починатися з ранкової гімнастики. У неї включають фізичні
вправи, посильні та цікаві дітям.
Після зарядки проводяться загартовувальні процедури — обтирання або
обливання. Дитина одягається, чистить зуби, вмивається, причісується. Завжди
пам'ятайте, що у дитини обов'язково повинні бути власний рушничок для обличчя
та рук, окремий рушник для ніг, зубна щітка та паста. Чистити зуби слід щоденно
вранці та ввечері.
У режимі дня малюка дошкільного віку відводять час для занять з розвитку
мовлення, рахунку, малювання, ліплення, конструювання тощо.
Науковцями доведено, що тривалість активної уваги у дітей дошкільного
віку становить приблизно 15—20 хвилин. Діти стомлюються, їх працездатність
знижується і не відновлюється протягом 10-хвилинного відпочинку. Тому заняття
доцільно чергувати з рухливими іграми, прогулянками тощо.
Дитина -«входить в роботу» поступово. Цей період у 80 % випадків у дітей
триває від 2 до 7 хвилин. Потім працездатність відновлюється на відносно
високому рівні. Така зміна працездатності типова для здорової дитини. У
слабких дітей, як правило, відзначаються дуже низька працездатність і досить
нестійка увага.
Стомлення у здорових дітей з'являється вже після 20-хвилин-ної роботи.
Зовнішньо воно виявляється в розгубленості, занепокоєних рухах, у тому, що
дитина відволікається на сторонні речі. Проведення маленької «розминки»
відновлює працездатність дітей і дає можливість, якщо потрібно, продовжити
заняття ще протягом 10—15 хвилин.
Суворе дотримання певних гігієнічних вимог під час проведення занять
забезпечує повноцінний фізичний розвиток дитини та перешкоджає появі у неї
короткозорості і порушень в осанці.
Кімнату перед заняттям провітрюють. Дорослі повинні стежити за
правильною поставою дитини, освітленням столу, за яким вона працює. Для занять
дошкільнику потрібен спеціальний учнівський столик-парта з висотою, яку можна
регулювати. Такий стіл знадобиться дитині, коли вона стане школярем. Висота
столу і стільця встановлюються відповідно до зросту дитини.
Якщо для занять пристосовують звичайний стіл, то добре виготовити
дерев'яну підставку з дошкою, нахиленою під кутом 12—15 градусів. Така
підставка забезпечує правильну поставу, що полегшує роботу очей під час
малювання, розглядання ілюстрацій тощо.
У режимі дня потрібно відводити вільний час для ігор та занять на власний вибір дитини (бажано після денного сну і обов'язково після занять).
Немає коментарів:
Дописати коментар