КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО ІНКЛЮЗІЇ:
РОЗКРИТТЯ ТАЛАНТІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ
ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ.
Віддай людині крихітку себе,
за це душа наповнюється світлом.
Л.Костенко
Сьогодні в Україні дуже важливою є проблема освіти дітей
з особливими освітніми потребами. Право таких дітей на інтеграцію у суспільство
– основний принцип міжнародних стандартів, а забезпечення їм доступу до якісної
освіти є основою такої реальної інтеграції.
Поняття
"діти з особливими освітніми потребами", широко охоплює всіх дітей,
чиї освітні проблеми виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується
дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із
соціально вразливих груп.
Завдання педагога – відкрити, захопити і спрямувати кожну дитину на цікавий, змістовний, особистісно і суспільно корисний шлях самовдосконалення. Педагог ЗДО повинен бути і наставником, і помічником, і захисником, і другом, який допоможе дитині набути не тільки знання, оволодіти певними уміннями і навичками, а й допоможе адаптуватися в цьому світі, розкрити і проявити свої здібності, відчути себе самостійною, творчою особистістю, яка здатна змінити світ.
Як побудувати роботу педагога з дітьми, щоб отримати
максимальний ефект? Лише комплексний підхід призведе до бажаного результату.
Основними принципами в цій роботі повинні стати:
- ·
науковість (розробка основних напрямків комплексного розвитку,
спираючись на сучасний науковий досвід інклюзивного навчання);
- ·
системність
(робота з окремою дитиною, або групою дітей,
має бути не разовою, а стати складовою частиною в процесі вибраного
напрямку розвитку дитини або групи дітей);
- ·
корекційна спрямованість ( урахування захворювання
дитини і створення умов для її соціально-трудової реабілітації, інтеграції в
суспільство);
- ·
індивідуалізація
(здійснення особистісно-орієнтованого індивідуального, диференційованого
підходу);
- ·
поєднання традиційних та інноваційних підходів до розвитку дитини з
- особливими потребами;
- ·
створення сприятливих умов для соціалізації, самовизначення та
- самореалізації дітей;
- ·
соціальна відповідальність сім’ї (залучення членів сім'ї до виховання, навчання і розвитку
дитини; створення належних умов для розвитку її природних здібностей;
безпосередня участь у навчально-реабілітаційному процесі ).
- ·
професійна орієнтація, підготовка до вибору майбутньої професії.
Виявлення та розвиток талантів у дітей з ООП - цікава та
різноманітна робота, яка в комплексі поєднує в собі традиційні форми роботи
(години спілкування, свята, конкурси, творчі роботи, відверті розмови) та
нетрадиційні (тренінги, проекти, калейдоскопи, пошукові ігри, акції, квести та
ін.).
Головна
місія педагогів ЗДО – не бути байдужим, давати дітям різнобічні знання,
розвиваючи їх кругозір, сприяти розвитку гармонійної особистості, яка зможе
адаптуватися в цьому світі, розкрити і проявити свої здібності, відчути себе
самостійною, творчою особистістю, яка здатна змінити світ.
Практика
свідчить, що виявлення та розвиток талантів і творчих здібностей та формування
готовності до творчої діяльності в учнів є успішним за дотримання умов:
·
формування творчих
здібностей під час занять в ЗДО;
·
на індивідуальних
заняттях, факультативах, у гуртках;
·
при постійному контакті з батьками для розробки
спільної системи стимулювання творчої активності дітей.
Виявлення талантів та розвиток творчих здібностей дитини становить важливе питання для педагогів та батьків.
Розкрити таланти дітей з особливими освітніми
потребами у ЗДО допоможуть такі освітні
методи:
Індивідуальний
підхід. Враховувати сильні
сторони кожної дитини, не порівнювати з іншими.Наприклад: дитині з труднощами
мовлення доручати малювання чи гру на музичних інструментах, де вона може
самовиражатися без слів.
Спостереження
та підтримка ініціативи.
Вихователь має уважно помічати, що дитині цікаво робити у вільний час, і
створювати умови для цього. Наприклад: якщо дитина часто наспівує —
організувати участь у музичних іграх, руханках, співі.
Ігрові
методи розвитку. Через гру розвивати
творчість, мислення, уяву. Наприклад: сюжетно-рольові ігри, театралізовані
постановки, де дитина може проявити себе як актор чи творець декорацій.
Сенсорні
та арт-терапевтичні методи.
Використання кольору, звуку, ритму, тактильних матеріалів. Наприклад: пісочна
терапія, малювання пальчиками, музикотерапія, ритмічні вправи.
Співпраця
з батьками і фахівцями. Спільно визначати
інтереси дитини, підбирати розвивальні ігри та вправи для дому.
Позитивне
підкріплення. Хвалити навіть за
маленькі успіхи, формувати віру дитини у власні сили.
«Здатність
до творчості, – відзначав академік В.О. Енгельгардт, – це найвищий дар, яким
нагородила природа людину на нескінченно тривалому шляху її еволюційного
розвитку».
Немає коментарів:
Дописати коментар