четвер, 23 жовтня 2025 р.

 

КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО ІНКЛЮЗІЇ:

РОЗКРИТТЯ ТАЛАНТІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ.

Віддай людині крихітку себе,

за це душа наповнюється світлом.

Л.Костенко 

Сьогодні в Україні дуже важливою є проблема освіти дітей з особливими освітніми потребами. Право таких дітей на інтеграцію у суспільство – основний принцип міжнародних стандартів, а забезпечення їм доступу до якісної освіти є основою такої реальної інтеграції.

Поняття "діти з особливими освітніми потребами", широко охоплює всіх дітей, чиї освітні проблеми виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально вразливих груп. 

Завдання педагога – відкрити, захопити і спрямувати кожну дитину на цікавий, змістовний, особистісно і суспільно корисний шлях самовдосконалення. Педагог ЗДО повинен бути і наставником, і помічником, і захисником, і другом, який допоможе дитині набути не тільки знання, оволодіти певними уміннями і навичками, а й допоможе адаптуватися в цьому світі, розкрити і проявити свої здібності, відчути себе самостійною, творчою особистістю, яка здатна змінити світ. 

Як побудувати роботу педагога з дітьми, щоб отримати максимальний ефект? Лише комплексний підхід призведе до бажаного результату.

Основними принципами в цій роботі повинні стати:

  • ·        науковість (розробка основних напрямків комплексного розвитку, спираючись на сучасний науковий досвід інклюзивного навчання);
  • ·        системність (робота з окремою дитиною, або групою дітей,  має бути не разовою, а стати складовою частиною в процесі вибраного напрямку розвитку дитини або групи дітей);
  • ·        корекційна спрямованість ( урахування захворювання дитини і створення умов для її соціально-трудової реабілітації, інтеграції в суспільство);
  • ·        індивідуалізація (здійснення особистісно-орієнтованого індивідуального, диференційованого підходу);
  • ·        поєднання традиційних та інноваційних підходів до розвитку дитини з
  • особливими потребами;
  • ·        створення сприятливих умов для соціалізації, самовизначення та
  • самореалізації дітей;
  • ·        соціальна відповідальність сім’ї (залучення членів сім'ї до виховання, навчання і розвитку дитини; створення належних умов для розвитку її природних здібностей; безпосередня участь у навчально-реабілітаційному процесі ).
  • ·        професійна орієнтація, підготовка до вибору майбутньої професії.

Виявлення та розвиток талантів у дітей з ООП - цікава та різноманітна робота, яка в комплексі поєднує в собі традиційні форми роботи (години спілкування, свята, конкурси, творчі роботи, відверті розмови) та нетрадиційні (тренінги, проекти, калейдоскопи, пошукові ігри, акції, квести та ін.).

Головна місія педагогів ЗДО – не бути байдужим, давати дітям різнобічні знання, розвиваючи їх кругозір, сприяти розвитку гармонійної особистості, яка зможе адаптуватися в цьому світі, розкрити і проявити свої здібності, відчути себе самостійною, творчою особистістю, яка здатна змінити світ.

Практика свідчить, що виявлення та розвиток талантів і творчих здібностей та формування готовності до творчої діяльності в учнів є успішним за дотримання умов:

·        формування творчих здібностей під час занять в ЗДО;

·        на індивідуальних заняттях, факультативах, у гуртках;

·        при  постійному контакті з батьками для розробки спільної системи стимулювання творчої активності дітей.

Виявлення талантів та розвиток творчих здібностей дитини становить важливе питання для педагогів та батьків.

Розкрити таланти дітей з особливими освітніми потребами у ЗДО допоможуть такі освітні методи:

Індивідуальний підхід. Враховувати сильні сторони кожної дитини, не порівнювати з іншими.Наприклад: дитині з труднощами мовлення доручати малювання чи гру на музичних інструментах, де вона може самовиражатися без слів.

Спостереження та підтримка ініціативи. Вихователь має уважно помічати, що дитині цікаво робити у вільний час, і створювати умови для цього. Наприклад: якщо дитина часто наспівує — організувати участь у музичних іграх, руханках, співі.

Ігрові методи розвитку. Через гру розвивати творчість, мислення, уяву. Наприклад: сюжетно-рольові ігри, театралізовані постановки, де дитина може проявити себе як актор чи творець декорацій.

Сенсорні та арт-терапевтичні методи. Використання кольору, звуку, ритму, тактильних матеріалів. Наприклад: пісочна терапія, малювання пальчиками, музикотерапія, ритмічні вправи.

Співпраця з батьками і фахівцями. Спільно визначати інтереси дитини, підбирати розвивальні ігри та вправи для дому.

Позитивне підкріплення. Хвалити навіть за маленькі успіхи, формувати віру дитини у власні сили.

«Здатність до творчості, – відзначав академік В.О. Енгельгардт, – це найвищий дар, яким нагородила природа людину на нескінченно тривалому шляху її еволюційного розвитку».




Немає коментарів:

Дописати коментар