понеділок, 12 квітня 2021 р.

 

Організація праці дітей на ділянці ЗДО у весняний період



Весняні місяці — оптимальний час для посадки рослин. Ця робота зазвичай викликає неабиякий інтерес у дітей. Тож, вихователям слід обов’язково долучати до неї своїх вихованців. Під час посадки рослин на городі або у квітнику, а відтак догляду за ними у дітей формується система знань про рослинний світ, зокрема:

*    про його закономірності та розмаїття:

*    про стадії розвитку рослин та їхню будову;

*    про сезонні зміни у природі.

Під час праці у квітнику, саду або на городі у дошкільників формуються практичні навички догляду за рослинами, а також розвиваються важливі інтелектуальні вміння. Зокрема, діти навчаються:

*    планувати роботу;

*    підбирати матеріали та інструменти, необхідні для виконання певних дій;

*    розподіляти у часі окремі етапи роботи;

*    розподіляти   функції   та   знаряддя праці між учасниками процесу;

*    адекватно оцінювати результати роботи тощо.

Завдяки колективній праці, яка передбачає взаємодопомогу, у дошкільників формуються також комунікативні навички.

Плануючи працю дітей у природі, необхідно враховувати такі важливі моменти:

*    характер праці;

*    тривалість та обсяг роботи;

*    способи залучення дітей до праці та організації їх взаємодії;

*    методи і прийоми виховання.

Праця дітей у квітнику, саду та на городі має бути різноманітною, посильною та регулярною. Варто пам’ятати, що тільки різноманітна за змістом праця викликає у дітей живий інтерес та бажання долучитися до неї.

Завдання необхідно ускладнювати поступово. Фізичні зусилля, докладені дітьми для їх виконання, не повинні викликати перевтому. Інакше у дітей виникне негативне ставлення до трудових завдань. Тривалість праці залежить від її характеру і віку дітей. Вона може бути такою:

Ø у молодшій групі — 5 — 7 хвилин;

Ø у середній групі — 10-15 хвилин з невеликим відпочинком залежно від характеру праці;

Ø в у старшій групі — 15 — 25 хвилин з перервою на відпочинок або зміною характеру праці.

Знаряддя праці мають бути безпечні і відповідати віковим особливостям дітей. Не варто використовувати іграшковий інвентар — ним важко і незручно працювати.

Зміст праці у природі навесні дітей дошкільного віку:

(молодша та середня групи):

*висаджування розсади у відкритий грунт

* посів овочевих культур

* висаджування цибулі та часнику

* посів квітів

* зняття захисних покрівель з рослин після зими

* поливання дерев, кущів і розсади

Зміст праці у природі навесні дітей старшого дошкільного віку:

(старша група):

* прибирання ділянки

* підготовка грунту до посадки та посіву — перекопування, розпушування

* догляд за рослинами — прополка, підгортання,

* прорідження, мульчування

* посів квітів та овочевих культур

* висаджування картоплі, цибулі та часнику

* висаджування розсади у відкритий грунт

* висаджування кімнатних рослин у відкритий грунт

* висаджування дерев та кущів

* поливання дерев, кущів і розсади

* зняття захисних покрівель з рослин після зими

У роботі з дітьми як молодшого, так і старшого дошкільного віку доцільно використовувати тематичні загадки, прислів’я, приказ­ки та ігри — «Знайди за описом», «Вгадай, не помилися», «Вершки та корінці» тощо.

Надзвичайно ефективним є поєднання спостережень за розвитком рослин з читанням художніх творів відповідної тематики — віршів, казок та оповідань. Наприклад, посіявши огірки або висадивши у грунт їх розсаду (а робити це потрібно наприкінці квітня або на початку травня), варто звернути увагу дітей на особливості цієї овочевої культури, а потім прочитати казку чи оповідання про неї. Тематичні читання будуть доцільні й під час догляду за рослиною. Такий підхід дасть змогу розширити уявлення дітей про світ рослин.

Вихователь має правильно організувати спільну працю дітей. Доцільним є такий розподіл обов’язків:

перша група дітей доставляє на візочку ємкості з розсадою та розташовує їх якомога ближче до місця посадки, щоб іншим дітям було зручно брати рослини;

друга група намічає рядочки чи робить лунки;

третя група висаджує та поливає рослини.

Важливо, щоб під час праці у природі діти не лише набува­ли практичних навичок, а й отримували знання. Вихователь повинен пояснювати причину або мету кожної виконуваної дії, наприклад:

Ø розсаду «переселяють» у грунт у похмурі дні, а якщо погода сонячна, то вранці або увечері, інакше, одразу потрапивши на яскраве сонечко, рослинки засохнуть;

Ø за кілька годин до посадки розсаду рясно поливають для того, щоб грудочки землі міцно трималися біля корінця;

Ø поливши посаджену рослину, вологе місце засипають сухою землею, щоб запобігти випаровуванню.

Працюючи на городі з дошкільниками, вихователю слід активно спілкуватися з ними — разом уважно розглядати рослини, визначати їхні властивості (колір, величину, форму), спільні та відмінні риси, пригадувати перебіг розвитку тої чи тої рослини тощо.

Цікавою формою організації праці у природі з дошкільниками є експеримент. Існує чимало простих та водночас захопливих способів його проведення. Наприклад, можна посіяти на двох сусідніх грядках горох. Засіваючи першу грядку, використати пророщений горох, а засіваючи другу — його сухе насіння. Потім необхідно поспостерігати разом з дітьми, на якій грядці горох зійде швидше, та допомогти їм зрозуміти, чому так відбулося. Замість гороху можна посадити звичайні та пророщені бульби картоплі.

 



 

Немає коментарів:

Дописати коментар