Методичні рекомендації щодо організації
роботи з дітьми з основ безпеки життєдіяльності
2. Формувати у дітей уявлення
про стихійні природні явища, як-то: землетрус, повінь, буря, ожеледиця, гроза,
град тощо, ознайомити дітей природою, характерними ознаками, негативними
наслідками.
3. Виховувати в дітей відчуття
небезпеки щодо вогню, електричного струму, навчання правил протипожежної
безпеки, вміння швидко і правильно знаходити вихід з небезпечної ситуації.
4. Навчити дітей обережно
поводитись з ліками та хімічними речовинами, побутовою хімією.
5. Формувати в дітей уявлення
про небезпечні для життя отруйні рослини, ягоди, гриби та вміння реалізувати в
природі набуті знання.
6. Виховувати вміння надати
собі та іншим потерпілим допомогу на випадок травмування, свідомо виконувати
правила поведінки на вулиці, під час зустрічі з незнайомцями, у надзвичайних
ситуаціях.
Уся робота з навчання дітей безпечної
поведінки має вестися з урахуванням трьох основних чинників:
1. Крім навчання правил
безпечної поведінки потрібно навчити їх бути обачними, вміти орієнтуватися
та швидко реагувати в екстремальних ситуаціях.
2. Проводити роботу з батьками,
бо максимальний ефект досягається, якщо навчально-виховна робота ведеться в
трьох напрямках:
дитсадок – діти – батьки.
3. Під час проведення роботи з
БЖД слід ураховувати особливості дитячої психіки, її підвищену вразливість.
Тому неприпустимо застосовувати так
звану “шокову” терапію з акцентуванням на страшні наслідки пожежі, повені і
т.п.
Такий підхід може травмувати психіку
дитини, призвести до стресів, тривог, фобій, страхів і навіть стійких неврозів.
Також потрібно враховувати вік дітей готовність дітей
до сприйняття відповідної інформації.
Організовуючи роботу з навчання дітей
основ БЖД вихователь повинен дотримуватись таких принципів:
1. Принцип системності. Робота
проводиться протягом всього дня, а не тільки на занятті, а далі – забули.
2. Принцип сезонності,
особливо дитина і природа:
стихійні явища;
ознайомлення з грибами, отруйними ягодами, рослинами;
зимою – властивості снігу;
у спеку – тепловий, сонячний удар, пожежа;
3. Принцип врахування умов
села і міста.
Сільським – як
вести себе у місті.
Міським дітям
розповідати, як поводитись із свійськими тваринами, в лісі, на городі.
4. Принцип доступності,
врахування віку дітей.
5. Принцип інтеграції, тобто
пізнавальна робота з даного питання повинна поєднувати всі розділи програми
(ознайомлення з довкіллям,
ознайомлення з природою, художня література, фізичний
розвиток, образотворча діяльність, екологічне та валеологічне виховання.
Дітям середньої
групи необхідно розповісти про властивості вогню, про наслідки
необачного поводження з ним. Оскільки дітям цього віку властиві
наочно-дійові та наочно-образні форми мислення, можна такі заняття проводити,
спостерігаючи за роботою кухаря на робочому місці.
Розширювати
знання дітей старшої групи:
Правила пожежної
безпеки: слід
навчити дітей правильно користуватись телефоном, ввічливо і лаконічно
розмовляти по телефону, знати телефони –101, 102, 103, вміти чітко повідомляти
необхідну інформацію.
Пізнавальна діяльність
також має включати й елементарні знання про вулицю, правила
дорожнього руху, безпечної поведінки на вулиці, які систематично
закріплюються й доповнюються батьками і вихователями.
Проводячи роботу з розділу
“Ознайомлення з природою” педагогам слід познайомити дітей з правилами
безпечної поведінки в природі, під час взаємодії з тваринами, комахами, зміями;
рослинами – отруйні рослини, плоди та гриби.
Спостерігаючи за роботою
дорослих – няні, мами, двірника слід познайомити дітей з миючими засобами та
безпечну поведінку з ними.
Ознайомлюючи з працею лікаря
– дати знання про ліки та медпрепарати.
Дитині щодня
доводиться зустрічатися з різними людьми. Завдання вихователя – дати
дітям поняття, що люди бувають рідні, близькі і чужі.
Вчити правил ввічливої, але
обачної поведінки при контактах з незнайомими людьми.
Дати уявлення про безпечні та
небезпечні іграшки та ігри.
Про те, як поводитись з живою
природою, щоб не завдавати собі та їй шкоди (тварини, гриби, отруйні
рослини).
Навчально-пізнавальна
діяльність з даного виду роботи має бути інтегрованою, поєднувати різні
розділи програми:
“Фізичний розвиток”,
”Ознайомлення з довкіллям”, “Ознайомлення з природою”, “Художньо-естетичний
розвиток” – образотворча діяльність, художня література.
ФОРМИ РОБОТИ з дітьми:
Розширення уявлень дітей про
небезпечні предмети, явища, ситуації повинно відбуватися не лише на
інформативному, а й на емоційно-чуттєвому рівні. Найефективніший засіб – художнє
слово.
Дітям не подобаються
моралізаторські застереження щодо правил безпечної поведінки. Художнє
слово набагато ефективніше
активізує дитячу пам’ять, увагу, мислення.
Використання ІКТ – ефективний
метод проведення роботи з даного напряму.
Використання наочності
також стане в нагоді педагогам.
Використання спеціальних
іграшок та дидактичних ігор.
Ігри-драматизації, які
розігруються за мотивами казок, оповідань чи проблемних ситуацій.
Надзвичайно ефективним та
корисним є фізкультурно-оздоровча робота – організація Днів здоров’я,
спортивних свят та розваг. Тут дитина сама стає учасником дійства, доходить
власних висновків, формує для себе певні настанови.
„Тиждень безпеки дитини” в ЗДО. Готуючись до такого тижня, вихователі спочатку складають план заходів на цілий день.
Це можуть бути такі форми роботи з дітьми:
тематичні заняття;
дидактичні, сюжетні, театралізовані,
конструктивно-будівельні ігри та ігри з елементами безпеки життя;
конкурси, проведення різних видів театру;
естафети, змагання;
екскурсії та прогулянки;
читання художніх творів відповідної тематики;
моделювання правильної поведінки;
аналіз небезпечних ситуацій;
перегляд діапозитивів, діафільмів.
Наприкінці „Тижня безпеки” в
групах доцільно провести бесіди з дітьми з метою з’ясування, що особливо
сподобалося і запам’яталося.
Організація роботи з батьками.
Основною умовою навчання правил БЖД є наявність позитивного прикладу з боку дорослих. Тому вихователям необхідно приділити особливу увагу роботі з батьками і переконати їх, що не можна вимагати від дитини виконання будь-якого правила, якщо близькі і дорослі самі його не завжди виконують. Розбіжності у вимогах до дитини з боку ЗДО та батьків можуть викликати у дитини почуття образи, збентеження і навіть агресію.
Основні напрямки роботи з батьками:
Ознайомити батьків з правилами особистої безпеки та
правилами поведінки в різних екстремальних ситуаціях;
Інформувати батьків про те, як створити максимально
безпечні умови перебування дитини вдома, на подвір’ї, на відпочинку.
Ознайомлення батьків з роботою ЗДО з проблеми БЖД
дитини та результатами навчання і виховання дітей.
Залучення батьків до навчально-виховного процесу ЗДО.
Шляхом :
Оформлення тематичної папки-пересувки (давати додому
для ознайомлення);
Проведення батьківських зборів на дану тему;
Статті в батьківському осередку;
Індивідуальні та групові консультації;
Запрошення батьків відвідати „Тиждень безпеки” в ЗДО.
Немає коментарів:
Дописати коментар