середа, 24 січня 2024 р.

 Методичні рекомендації щодо організації

роботи з дітьми з основ безпеки життєдіяльності


Основні напрями роботи з БЖД:
1.     Формувати у дітей розуміння цінності власного життя та здоров’я.

2.     Формувати у дітей уявлення про стихійні природні явища, як-то: землетрус, повінь, буря, ожеледиця, гроза, град тощо, ознайомити дітей природою, характерними ознаками, негативними наслідками.

3.     Виховувати в дітей відчуття небезпеки щодо вогню, електричного струму, навчання правил протипожежної безпеки, вміння швидко і правильно знаходити вихід з небезпечної ситуації.

4.     Навчити дітей обережно поводитись з ліками та хімічними  речовинами, побутовою хімією.

5.     Формувати в дітей уявлення про небезпечні для життя отруйні рослини, ягоди, гриби та вміння реалізувати в природі набуті знання.

6.     Виховувати вміння надати собі та іншим потерпілим допомогу на випадок травмування, свідомо виконувати правила поведінки на вулиці, під час зустрічі з незнайомцями, у надзвичайних ситуаціях.

Уся робота з навчання дітей безпечної поведінки має вестися з урахуванням трьох основних чинників:

1.     Крім навчання правил безпечної поведінки потрібно навчити їх бути обачними, вміти орієнтуватися та швидко реагувати в екстремальних ситуаціях.

2.     Проводити роботу з батьками, бо максимальний ефект досягається, якщо навчально-виховна робота ведеться в трьох напрямках:

дитсадок – діти – батьки.

3.     Під час проведення роботи з БЖД слід ураховувати особливості дитячої психіки, її підвищену вразливість.

    Тому неприпустимо застосовувати так звану “шокову” терапію з акцентуванням на страшні наслідки пожежі, повені і т.п.

   Такий підхід може травмувати психіку дитини, призвести до стресів, тривог, фобій, страхів і навіть стійких неврозів.

Також потрібно враховувати вік дітей готовність дітей до сприйняття відповідної інформації.

Організовуючи роботу з навчання дітей основ БЖД вихователь повинен дотримуватись таких принципів:

1.     Принцип системності. Робота проводиться протягом всього дня, а не тільки на занятті, а далі – забули.

2.     Принцип сезонності, особливо  дитина і природа:

стихійні явища;

ознайомлення з грибами, отруйними ягодами, рослинами;

зимою – властивості снігу;

у спеку – тепловий, сонячний удар, пожежа;

3.     Принцип врахування умов села і міста.

       Сільським – як вести себе у місті.

       Міським дітям розповідати, як поводитись із свійськими тваринами, в лісі, на городі.

4.     Принцип доступності, врахування віку дітей.

5.     Принцип інтеграції, тобто пізнавальна робота з даного питання повинна поєднувати всі розділи програми (ознайомлення з довкіллям,

ознайомлення з природою, художня література, фізичний розвиток, образотворча діяльність, екологічне та валеологічне виховання.

       Дітям середньої групи необхідно розповісти про властивості вогню, про наслідки необачного поводження з ним. Оскільки дітям цього віку властиві наочно-дійові та наочно-образні форми мислення, можна такі заняття проводити, спостерігаючи за роботою кухаря на робочому місці.

       Розширювати знання дітей  старшої групи:

      Правила пожежної безпеки:  слід навчити дітей правильно користуватись телефоном, ввічливо і лаконічно розмовляти по телефону, знати телефони –101, 102, 103, вміти чітко повідомляти необхідну інформацію.

     Пізнавальна діяльність також має включати й елементарні знання про вулицю, правила дорожнього руху, безпечної поведінки на вулиці, які систематично закріплюються й доповнюються батьками і вихователями.

     Проводячи роботу з розділу “Ознайомлення з природою” педагогам слід познайомити дітей з правилами безпечної поведінки в природі, під час взаємодії з тваринами, комахами, зміями; рослинами – отруйні рослини, плоди та гриби.

     Спостерігаючи за роботою дорослих – няні, мами, двірника слід познайомити дітей з миючими засобами та безпечну поведінку з ними.

     Ознайомлюючи з працею лікаря – дати знання про  ліки та медпрепарати.

       Дитині щодня доводиться зустрічатися з різними людьми. Завдання вихователя – дати дітям поняття, що люди бувають рідні, близькі і чужі.

     Вчити правил ввічливої, але обачної поведінки при контактах з незнайомими людьми.

     Дати уявлення про безпечні та небезпечні іграшки та ігри.

     Про те, як поводитись з живою природою, щоб не завдавати собі та їй шкоди (тварини, гриби,  отруйні рослини).

     Навчально-пізнавальна діяльність з даного виду роботи має бути інтегрованою, поєднувати різні розділи програми:

      “Фізичний розвиток”, ”Ознайомлення з довкіллям”, “Ознайомлення з природою”, “Художньо-естетичний розвиток” – образотворча діяльність, художня література.

ФОРМИ РОБОТИ з дітьми:

     Розширення уявлень дітей про небезпечні предмети, явища, ситуації повинно відбуватися не лише на інформативному, а й на емоційно-чуттєвому рівні. Найефективніший засіб – художнє слово.

     Дітям не подобаються моралізаторські застереження щодо правил  безпечної поведінки. Художнє слово набагато ефективніше       активізує дитячу пам’ять, увагу, мислення.

     Використання ІКТ – ефективний метод проведення роботи з даного напряму.

     Використання  наочності також стане  в нагоді педагогам.

     Використання спеціальних іграшок та дидактичних ігор.

     Ігри-драматизації, які розігруються за мотивами казок, оповідань чи проблемних ситуацій.

     Надзвичайно ефективним та корисним є фізкультурно-оздоровча робота – організація Днів здоров’я, спортивних свят та розваг. Тут дитина сама стає учасником дійства, доходить власних висновків, формує для себе певні настанови.

     „Тиждень безпеки дитини” в ЗДО. Готуючись до такого тижня, вихователі спочатку складають план заходів на цілий день. 

Це можуть бути такі форми роботи з дітьми:

тематичні заняття;

дидактичні, сюжетні, театралізовані, конструктивно-будівельні ігри та ігри з елементами безпеки життя;

конкурси, проведення різних видів театру;

естафети, змагання;

екскурсії та прогулянки;

читання художніх творів відповідної тематики;

моделювання правильної поведінки;

аналіз небезпечних ситуацій;

перегляд діапозитивів, діафільмів.

     Наприкінці „Тижня безпеки” в групах доцільно провести бесіди з дітьми з метою з’ясування, що особливо сподобалося і запам’яталося.

Організація роботи з батьками.

     Основною умовою навчання правил БЖД є наявність позитивного прикладу з боку дорослих. Тому вихователям необхідно приділити особливу увагу роботі з батьками і переконати їх, що не можна вимагати від дитини виконання будь-якого правила, якщо близькі і дорослі самі його не завжди виконують. Розбіжності у вимогах до дитини з боку ЗДО та батьків можуть викликати у дитини почуття образи, збентеження і навіть агресію.

     Основні напрямки роботи з батьками:

Ознайомити батьків з правилами особистої безпеки та правилами поведінки в різних екстремальних ситуаціях;

Інформувати батьків про те, як створити максимально безпечні умови перебування дитини вдома, на подвір’ї, на відпочинку.

Ознайомлення батьків з роботою ЗДО з проблеми БЖД дитини та результатами навчання і виховання дітей.

Залучення батьків до навчально-виховного процесу ЗДО.

Шляхом  :

Оформлення тематичної папки-пересувки (давати додому для ознайомлення);

Проведення батьківських зборів на дану тему;

Статті в батьківському осередку;

Індивідуальні та групові консультації;

Запрошення батьків відвідати „Тиждень безпеки” в ЗДО.

Немає коментарів:

Дописати коментар