Бриколаж: навчаємо дошкільників мислити неординарно
Бриколаж (фр. bricolage) — термін, що означає створення чогось із підручних засобів і результат такої діяльності, тобто предмет або об’єкт із підручних матеріалів.Сутність прийому
Колись дієслово bricoler уживали під час ігор із м’ячем, у більярді, під час полювання та верхової їзди. Воно означало несподіваний рух, коли м’яч у грі відскакував від перешкоди й мав різні траєкторії, коли куля на більярдному столі від удару кия змінювала напрямок руху, коли кінь сходив із прямої лінії, щоб обійти перешкоду. Нині бриколер — це той, хто творить самостійно, використовує підручні засоби, на відміну від засобів, які використовує фахівець. Це людина, яка мислить неординарно, комбінує «клаптики-елементи» в єдиний продукт, наприклад картину, плакат, схему тощо. Вона знаходить нетрадиційні рішення «тут і зараз».
Основна ідея бриколажу в освітньому процесі — використовувати під час занять усе, крім наочних посібників і предметів, створених для навчання. Коли діти застосовують певні предмети по-різному й не за їхнім основним призначенням, у них розвивається дивергентне мислення. Цей тип мислення вважають основою креативності.
Основна ідея бриколажу в освітньому процесі — використовувати під час занять усе, крім наочних посібників і предметів, створених для навчання. Коли діти застосовують певні предмети по-різному й не за їхнім основним призначенням, у них розвивається дивергентне мислення. Цей тип мислення вважають основою креативності.
Принципи роботи
Бриколаж доцільно застосовувати як під час організованих форм роботи з дітьми, так і для організації їхньої самостійної діяльності. Головне — пояснити дітям основні принципи роботи, а творче й практичне застосування вони винайдуть.
Беріть те, що під рукою
+
Пропонуйте дітям засоби для бриколажу відповідно до мети й змісту роботи. Плануйте її так, щоб під час занять або в самостійній діяльності діти навчалися трансформувати слова, предмети, ідеї в щось нове й цілісне.
У музиці бриколаж — гра ложками або гра на скляному посуді, що наповнений водою, замість традиційних музичних інструментів.
У музиці бриколаж — гра ложками або гра на скляному посуді, що наповнений водою, замість традиційних музичних інструментів.
В образотворчому мистецтві — елементи картин або фотографій замість кольорового паперу.
+
Варіантом бриколажу є прийом «інфобриколаж». Діти працюють не з конкретними предметами, а з інформаційними продуктами.
Запропонуйте дітям розглянути різні медійні продукти, приміром, проаналізувати обкладинку дитячого журналу або афішу мультфільму, щоб зробити висновок про їхній зміст. Діти мають «зчитати» інформацію та оформити її у зв’язний текст. Зазвичай вони відволікаються на яскраві візуальні образи, які часто не відповідають тексту, мають рекламний зміст тощо.
Така діяльність розвиває в дітей креативність і формує когнітивні вміння — шукати, структурувати й передавати інформацію.
Така діяльність розвиває в дітей креативність і формує когнітивні вміння — шукати, структурувати й передавати інформацію.
В історії людства багато прикладів бриколажу. Майже всі відомі винаходи з’явилися завдяки нестандартному поєднанню певних предметів і їх застосуванню. Нині багато можливостей, щоб створювати щось нове з того, що вже є. Щоб тренувати мозок майбутніх винахідників, пропонуйте їм невеличкі розминки.
Розмістіть на дошці сім картинок із зображенням різних предметів, приміром: парасоля, ложка, маркер, фоторамка, бинт, табуретка, банка тощо. Запропонуйте дітям знайти цим предметам інше застосування, ніж їхнє основне призначення. Або дайте інше завдання: за допомогою лише трьох предметів із цього переліку вигадати нову гру.
+
Під час занять із малювання запропонуйте дітям помалювати незвичними предметами. Роздайте їм опале листя, гілочки, різне насіння, маленькі пластикові або дерев’яні іграшки. Роздивіться разом кожен предмет і запитайте, як ними можна малювати. Відтак запропонуйте дітям створити малюнок за власним задумом або на запропоновану тему за допомогою цих предметів.
Немає коментарів:
Дописати коментар