пʼятниця, 28 березня 2025 р.

 ІНФОРМАЦІЙНИЙ ДАЙДЖЕСТ

«Ключові компетентності розвитку соціально-фінансової освіти дітей відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти»

Сьогодні ми поговоримо про важливу та актуальну тему – розвиток соціально-фінансової освіти дітей дошкільного віку. У сучасному світі, де фінансові потоки та економічні відносини стають все складнішими, важливо закласти основи фінансової грамотності з раннього дитинства.

Як ви знаєте, Базовий компонент дошкільної освіти є державним стандартом, що визначає вимоги до обов'язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку. Отже, наша робота з соціально-фінансової освіти має бути спрямована на формування компетентностей, визначених у БКДО.

 

Зокрема, освітній напрям «Дитина в соціумі.  Соціально-фінансова грамотність»  передбачає формування у дітей уявлень про:

*    Соціальні ролі та відносини:

-         розуміння різних соціальних ролей (покупець, продавець, працівник);

-         усвідомлення взаємозв'язку між людьми в економічних відносинах;

-         навчання взаємодії та співпраці в економічних ситуаціях.

*    Цінність праці та її результати:

-         розуміння того, що гроші заробляються працею;

-         усвідомлення важливості різних професій;

-         формування поважного ставлення до праці інших людей.

*    Елементарні економічні поняття:

-         ознайомлення з поняттями "гроші", "товар", "купівля", "продаж", "обмін";

-         розуміння призначення грошей та їхньої функції;

-         формування уявлень про бюджет родини та необхідність планування витрат.

*    Навички бережливого ставлення до речей та ресурсів:

-         розуміння що ресурси обмежені;

-         формування навичок економії;

-         виховання бережливого ставлення до особистих та спільних речей.

Важливо зазначити, що соціально-фінансова освіта в дошкільному віці має бути інтегрована в різні види діяльності дітей, використовуючи ігрові методи та наочні матеріали. У грі діти моделюють реальні життєві ситуації, пов'язані з фінансами, під час спостережень та екскурсій знайомляться з різними професіями та їхніми результатами, у процесі спілкування навчаються висловлювати свої потреби та бажання.

Чому це важливо?

По-перше – це формування життєвих навичок. Соціально-фінансова освіта допомагає дітям розвинути такі важливі навички, як планування, прийняття рішень, відповідальність та ощадливість;

По-друге – це підготовка до дорослого життя. Розуміння основних фінансових понять допоможе дітям у майбутньому ефективно управляти власними фінансами.

По-третє – соціалізація. У процесі соціально-фінансової освіти діти навчаються взаємодіяти з іншими людьми, розуміти соціальні ролі та цінності.

Розглянемо ключові компетентності дошкільника відповідно до Базового компонента дошкільної освіти:

1.     Пізнавальна компетентність:

§  Розвиток уявлень про гроші, їх призначення та функції.

§  Ознайомлення з поняттями "купувати", "продавати", "обмінювати".

§  Формування уявлень про працю та її результати.

2.     Соціально-громадянська компетентність:

§  Виховання бережливого ставлення до речей та ресурсів.

§  Розвиток уміння співпрацювати та домовлятися.

§  Формування уявлень про соціальні ролі (покупець, продавець, працівник).

3.     Здоров'язбережувальна компетентність:

§  Розуміння цінності праці та її впливу на здоров'я.

§  Формування уявлень про безпечне поводження з грошима.

4.     Комунікативна компетентність:

§  Розвиток уміння висловлювати свої думки та потреби.

§  Формування навичок спілкування в ситуаціях купівлі-продажу.

5.     Ігрова компетентність:

§  Використання сюжетно-рольових ігор для моделювання фінансових ситуацій.

§  Розвиток уміння грати за правилами та домовлятися.

Отже, наша мета – не просто дати дітям знання про гроші, а й сформувати в них ціннісне ставлення до праці, відповідальне ставлення до ресурсів та вміння приймати обґрунтовані рішення. Для цього ми маємо використовувати різноманітні методи та форми роботи, щоб забезпечити ефективне формування соціально-фінансової компетентності дітей, відповідно до вимог БКДО, а саме:

*    Сюжетно-рольові ігри ("Магазин", "Кафе", "Банк").

*    Дидактичні ігри ("Що можна купити?", "Де працюють гроші?").

*    Бесіди та обговорення.

*    Читання казок та оповідань з економічним змістом.

*    Використання наочних матеріалів (ілюстрації, муляжі, грошові купюри).

*    Використання в роботі парціальної програми для дошкільнят «Мої перші гроші».

Важливо адаптувати інформацію до вікових особливостей дітей. Використовувати наочні та ігрові методи. Створювати позитивну та доброзичливу атмосферу. Залучати батьків до процесу соціально-фінансової освіти.

Пам’ятайте: соціально-фінансова освіта в дошкільному віці – це інвестиція в майбутнє дитини, яка допоможе їй стати успішною та фінансово грамотною особистістю!

 



Немає коментарів:

Дописати коментар