ПЕДАГОГІЧНА ГОДИНА
«ТРАДИЦІЇ НАРОДНОГО ВИХОВАННЯ СУЧАСНОГО МАЛЕНЬКОГО УКРАЇНЦЯ»
На сучасному етапі розвитку та
становлення української держави, становлення майбутнього української нації
неможливе без усвідомлення свого минулого. Минуле українського народу сягає у
глибину століть, у вікові надбання українського народу. Скарбниця минулого
нашого народу невичерпна. Тому, той народ, який знає витоки свого минулого,
дотримується народних звичаїв, знає і відроджує свою культуру, той народ має
справжній духовний скарб.
Як
відомо, кожний конкретний народ продовжує себе в дітях, генерує свій
національний дух, характер, психологію, традиційну культуру, спосіб життя.
Цілком закономірним є бажання народу: збереження та передача народних традицій
із покоління в покоління. Тому важливим є питання: з якого віку слід виховувати та залучати дитину до спадщини свого
народу? Ми вважаємо, що любити, шанувати,
берегти – всього цього треба вчити змалку. Все, до чого пригорнулося
серце в дитинстві, залишається з нами назавжди. І добро, справедливість,
прищеплені на зорі життя, є міцним фундаментом для становлення особистості майбутнього
громадянина України.
Основними засадами Базового компонента дошкільної освіти в Україні є забезпечення гармонійного та всебічного розвитку особистості. А формування всебічно розвиненої особистості неможливе без використання культурної спадщини рідного народу.
Народні традиції – це досвід, обряди,
що переходять із покоління в покоління. На основі народних традицій у дітей
формуються норми й правила моральної
поведінки, світосприйняття, це досвід, що передається із покоління в покоління
(шанувати старших, піклуватися про дітей, відзначати пам’ятні дати тощо).
Звичаї
– це установлені правила поведінки, те, що стало звичним, визначним,
необхідним, це форма виявлення народних традицій (як вітатися, як ходити в
гості).
Важливе місце в освітній роботі з дітьми
займає ознайомлення малят з традиціями українського народу, що склалися
упродовж століть і збереглися до нашого часу. Зокрема, з витворами декоративно-вжиткового мистецтва (керамікою, вишивкою), з народними іграми, піснями, казками, з
музичними інструментами, з професіями лісоруба, гончара, ткалі, коваля.
Національне
мистецтво, яке сконцентроване в естетичній формі, матеріалізує національний дух
народу. Твори українських скульпторів, художників, народних митців яскраво
відбивають риси національного характеру, відображають життєвий уклад, історію й
культуру українського народу України.
Народознавство – це народ, його
історично – культурні традиції, духовний досвід. Це поняття вбирає в себе
пласти матеріальної і духовної культури народу. Тут і традиції, звичаї, обряди,
фольклор і житло, одяг, кулінарія, трудова діяльність.
Людину робить сильною віра батьків, традиція
роду, пам'ять народу. І щоб відтворити національну спадщину, нам слід повернути
собі втрачені духовні якості, джерела народного буття, розповідати дітям
історію народу, знайомити з традиціями і звичаями, обрядами, котрі сягають у
глибину століть. Тому саме дошкільний вік є найсприятливішим для закладання
будь яких основ виховного процесу. Саме в дошкільному віці дитина починає
набувати форм навчальної діяльності, спеціально спрямованих дорослими на
засвоєння дітьми людського досвіду. Діти охоче включаються в таку діяльність.
Адже причетність до народної культури очищає душу дитини, пробиває джерельця доброти і любові до народу, до
світу, в якому так багато жорстокості, зла і ненависті. Багато зусиль
доводиться докласти, щоб порозумітися, об’єднатися з дітьми довірою і вірою.
Для цього у вихователя повинна бути духовна опора.
Дітям
дошкільного віку притаманне почуття
гордості, власної гідності. Тому у програмі
завдання з народознавства включають формування почуття любові до рідного краю,
землі, міста, де вони народилися і зростають.
В кожній віковій групі має бути створений осередок
народознавства, наповнюваність якого відповідно до вимог Базового компоненту
дошкільної освіти:
Молодша
група: національна символіка, різноманітні атрибути для
відтворення національних свят та обрядів. Лялька в національному одязі. Добірка
фото, ілюстрацій, книга про рідне місто.
Середня
група: національна символіка,
різноманітні атрибути для відтворення національних свят та обрядів. Лялька в
національному одязі. Добірка фото, ілюстрацій.
Альбоми. Народна казка та ілюстрації. Твори фольклору.
Старша група: національна
символіка, різноманітні атрибути для відтворення національних свят та обрядів.
Лялька в національному одязі. Добірка фото, ілюстрацій. Альбоми. Народна казка
та ілюстрації. Твори фольклору.
У
дитячому садочку розпочинати новий навчальний рік слід тематичними заняттями:
«Без верби і калини немає України», «Україна - єдина», «Рідний край де ми
живемо – Україною зовемо» тощо. До Дня Незалежності України проводити виховний
захід на тему «Україна - єдина».
З
оселею, сім’єю, з народним мистецтвом, з роботою народних умільців, з побутом
нашого народу слід знайомити дітей як на
заняттях, так і у вільний час. На цих заняттях
використовувати альбом з фотографіями різних куточків нашого міста,
ілюстровані книги, інший ілюстративний, демонстраційний методичний матеріал,
який є в наявності у методичному кабінеті.
Діти
повинні знати історію назви міста, його вулиць, річок, культуру рідного міста. Не
забувайте проводити екскурсії по місту, відвідуйте з дітьми краєзнавчий музей.
Завжди
у підготовці й проведенні занять з народознавства на допомогу приходить усна
народна творчість. Скарбниця усної народної творчості надзвичайно багата. Є у
ній казка і легенда, загадка і лічилка, дума й прислів’я, скоромовка і
чистомовка. Вони відображають життя народу, його історію, мову. Через казки,
пісні, прислів’я, приказки дошкільник дістає перші уявлення про культуру і
побут свого народу. У народній творчості і її національних традиціях тісно
переплітаються минуле народу із сучасним життям. Виховне значення творів усної
народної творчості посилюється ще й тим, що вони за змістом, і за формою
доступні дітям дошкільного віку.
Вивчайте з дітьми веснянки, народні ігри,
знайомте з легендами, розмальовуйте писанки, крашанки, виготовляйте з батьками
Великодні композиції. Ось і відповідна тематика свят та розваг:
«Свято
татусів»;
«Андріївські
вечорниці»;
«Йде
святий Миколай»;
«Стрітення.
Зустріч весни з зимою»;
«Великоднє
свято»;
«День
Вишиванки».
Завдання, які стоять перед педагогами
під час проведення розваг, занять – це познайомити дітей з народними
традиціями, прикметами, пов’язаними з цими святами. Щоб зберегти наші прекрасні
обряди, ці перлини духовності, мусимо самі добре знати наше славне минуле,
відроджувати забуті традиції та звичаї.
Елементи народознавства використовуйте як у повсякденному житті, так і на інших
заняттях: з зображувальній діяльності (малювання, ліплення, аплікація);
ознайомлення з природою; ознайомлення з довкіллям; художньої літератури;
мовленнєвого розвитку та інших.
Культура
нашого народу дуже багатогранна. Недарма весь світ дивується талантами
українців. Настануть часи, закінчиться
війна на Сході нашої країни, і Україна стане процвітаючою країною, а українська
мова, пісня, будуть звучати у найвіддаленіших куточках нашої планети, бо
культура такого великого і талановитого народу, як українці, не може загинути.
Немає коментарів:
Дописати коментар