Педагогічна майстерня
«Концепція спостережень під
час прогулянки з молодшими дошкільниками»
Прогулянка для дошкільників
— не просто відпочинок, а й щоденні відкриття і нові враження. Дізнайтеся, як
за допомогою спостереження зробити прогулянки для дітей молодшого дошкільного
віку насиченими та пізнавальними — скористайтеся орієнтовними планами для
спостережень
Дитячі спостереження за
будь-якими проявами життя, явищами природи — важливі для розвитку мовлення, для
активізації прагнення до творчості тощо. Саме під час спостереження дитина
вчиться знаходити й бачити цікаве, захопливе, прекрасне, а ще — передавати іншим
це бачення.
Як організувати спостереження
Спостереження проводять
із невеликою групою по 4-7 дітей чи з усією групою у куточку природи або
надворі. Оптимальний час для інтенсивної розумової діяльності молодших
дошкільників — від 5 до 10 хв. тож і спостереження має тривати у цих межах.
Залежно
від його змісту спостереження можна проводити:
до та після сніданку;
на прогулянці;
перед обідом;
увечері.
Розкажіть
або нагадайте вихованцям, що є певні правила поведінки під час спостережень:
обрати зручне для себе
місце;
не заважати іншим.
Для збільшення
концентрації уваги дітей використайте емоційні вправи, як-от «Вітер-вітерець»,
«Послухаємо тишу» тощо.
Заздалегідь спроєктуйте
концепцію спостереження.
Спостереження побудуйте за такою схемою:
розглянути предмет,
об’єкт, явище;
повідомити дітям цікаву
інформацію про нього;
спрямувати дитяче
сприймання відповідно до спроєктованої концепції;
детально проаналізувати
об’єкт спостереження, стимулювати запитання від дітей;
узагальнити інформацію,
наголосити на значенні природи в житті людей.
Об’єктами спостережень
можуть бути явища природи, рослини, тварини. Зазвичай дітям найцікавіше
спостерігати за представниками тваринного світу.
Спостереження у
повсякденному житті менші за обсягом пізнавального матеріалу, порівняно зі
спеціально організованими.
З
молодшими дошкільниками можна провести цикли спостережень за різними об’єктами
упродовж року:
вересень — квітучі
рослини, пісок у пісочниці
жовтень-листопад —
акваріумні рибки
грудень — ялинки,
вечірнє небо
січень-лютий — птахи,
які зимують, та домашні птахи у клітці
лютий-березень —
цибуля, яка росте на підвіконні, гілки дерев у вазі
квітень-травень —
рослини, які пробуджуються навесні
навесні-влітку — різні
комахи: сонечко, бабка, мурахи, метелики
Обсяг інформації й
об’єкти спостережень визначайте відповідно до змісту програми, за якою працює
ваш заклад, та інтересів дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар