вівторок, 14 листопада 2023 р.

 

Використання прийомів мнемотехніки на логопедичних заняттях

         Мнемотехніка (в перекладі з грецької - «мистецтво запам'ятовування). Це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації. Мета навчання з її використанням - розвиток пам'яті (різних видів: слухової, зорової, рухової, тактильної), мислення, уваги, уяви, мови.

          Спочатку мнемотехніка виникла як невід'ємна частина риторики (ораторського мистецтва) і призначалася для запам'ятовування довгих промов.

          Сучасна мнемотехніка - це потужне тренування уваги та мислення. 

          Одним з методів мнемотехніки є метод асоціативних зв'язків. Суть методу полягає в тому, що з його допомогою розрізнений матеріал об'єднується в єдину штучно створену асоціативну картину за допомогою подумки сформованих образів. Надалі варто лише відтворити будь-який образ, як мимоволі і легко пригадуються всі інші образи, об'єднані в асоціативний зв'язок.

       Дуже ефективний метод асоціацій при автоматизації звуку. Показуємо дитині дві картинки і пропонуємо їх запам'ятати. Для цього дитина повинна об'єднати їх в єдину асоціативну картину, тобто скласти речення з цими словами. Важливо відзначити, що дитина самостійно придумує асоціації. Наприклад, картинки «фортепіано» і «корова» дитина може об'єднати пропозицією «Корова грає на фортепіано», що в свою чергу викличе у дитини позитивні емоції, і така нісенітниця краще запам'ятається. Кількість пропонованих пар картинок залежить від рівня розвитку дитини. На початковому етапі їх може бути 3-4, поступово збільшується.

        Далі можна вчити дитину запам'ятовувати ланцюжок слів. Наприклад при автоматизації звуку [Р] можна запропонувати такі слова: картина, дерево, веселка, морква, коза, дзвінок. Для цього картинки викладаються в ряд, і дитина по черзі називає картинки і об'єднує їх послідовно в розповідь. Як правило, в результаті виходять веселі небилиці, які дитина потім легко пригадує, називаючи картинки в тій же послідовності.

        Даний метод можна використовувати не тільки для запам'ятовування картинок, але і пропонувати дітям запам'ятовувати слова, орієнтуючись на слуховий аналізатор.

         Розвитку тактильної пам'яті сприяють заняття з «тактильними дощечками». Це набір дощечок з різною жорсткістю поверхонь. Мета таких занять - розвиток уяви, фантазії; розвитку мовлення, вміння висловлювати словами свої відчуття від дотику.

        Вихователь кладе кілька дощечок в мішечок. Дитина на дотик бере одну дощечку і придумує до неї асоціацію. Це може бути кошеня (дощечка з хутром) або сходи (дощечка з ребристою поверхнею). Викладаючи дощечки по порядку, дитина пов'язує образи послідовно в єдине ціле, тобто в розповідь. Потім педагог прибирає дощечки назад у мішечок. Дитина, пригадуючи складену розповідь, дістає дощечки в тій же послідовності, що і в перший раз.

         Важливу роль в освоєнні прийомів мнемотехніки грає дидактичний матеріал. Тут особливе місце займає використання різних мнемотехнічних прийомів.


Мнемотаблиця - це схема, в яку закладена певна інформація. Оволодіння прийомами роботи з мнемотаблицями значно скорочує час навчання.

        Мнемотаблиці використовуються при заучуванні текстів, навчанні переказу, складання описового оповідання, знайомство з сезонними явищами і т.д.

Суть полягає в наступному: на кожне слово або маленьке словосполучення придумується картинка.

     Для відпрацювання сюжетного методу запам'ятовування використовуються колажі. Колаж - це аркуш картону (щільний папір або фланелеграф), на який наклеюються або накладаються різні картинки, букви, геометричні фігури, цифри. Уявний безлад картинок і становить суть колажу. Це посібник дозволяє розвивати фотографічну пам'ять дитини; розширити словниковий запас, образне сприйняття, розвивати усне мовлення, уміння зв'язно говорити, розповідати.

                                  Колаж для шиплячих звуків

        Спільне виготовлення з дітьми фризів (у вигляді колажу) допомагає краще запам'ятати вивчені звуки і букви. Наприклад, букву Д діти зображують у вигляді будинку і тут же приклеюють різні картинки, в назві яких є звук [Д].

        Таким чином, прийоми мнемотехніки вирішують завдання, спрямовані на:

  •      розвиток основних психічних процесів - пам'яті, уваги, мислення, а також творчої фантазії;
  •     перекодування інформації, тобто перетворення абстрактних символів в образи;
  •          розвиток дрібної моторики рук.

       Використання мнемотехніки в корекційній роботі з дітьми, що мають порушення мови, дає позитивні результати.

       Мнемотехніка використовує природні механізми пам'яті мозку і дозволяє повністю контролювати процес запам'ятовування, збереження і пригадування інформації.

Немає коментарів:

Дописати коментар