Використання прийомів мнемотехніки на логопедичних заняттях
Мнемотехніка (в перекладі з грецької - «мистецтво запам'ятовування). Це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації. Мета навчання з її використанням - розвиток пам'яті (різних видів: слухової, зорової, рухової, тактильної), мислення, уваги, уяви, мови.
Спочатку мнемотехніка
виникла як невід'ємна частина риторики (ораторського мистецтва) і призначалася
для запам'ятовування довгих промов.
Сучасна мнемотехніка - це потужне тренування уваги та мислення.
Одним з методів
мнемотехніки є метод асоціативних зв'язків. Суть методу полягає в тому, що з
його допомогою розрізнений матеріал об'єднується в єдину штучно створену
асоціативну картину за допомогою подумки сформованих образів. Надалі варто лише
відтворити будь-який образ, як мимоволі і легко пригадуються всі інші образи,
об'єднані в асоціативний зв'язок.
Дуже ефективний метод асоціацій
при автоматизації звуку. Показуємо дитині дві картинки і пропонуємо їх
запам'ятати. Для цього дитина повинна об'єднати їх в єдину асоціативну картину,
тобто скласти речення з цими словами. Важливо відзначити, що дитина самостійно
придумує асоціації. Наприклад, картинки «фортепіано» і «корова» дитина може
об'єднати пропозицією «Корова грає на фортепіано», що в свою чергу викличе у
дитини позитивні емоції, і така нісенітниця краще запам'ятається. Кількість
пропонованих пар картинок залежить від рівня розвитку дитини. На початковому
етапі їх може бути 3-4, поступово збільшується.
Далі можна вчити дитину
запам'ятовувати ланцюжок слів. Наприклад при автоматизації звуку [Р] можна
запропонувати такі слова: картина, дерево, веселка, морква, коза, дзвінок. Для
цього картинки викладаються в ряд, і дитина по черзі називає картинки і
об'єднує їх послідовно в розповідь. Як правило, в результаті виходять веселі
небилиці, які дитина потім легко пригадує, називаючи картинки в тій же
послідовності.
Даний метод можна
використовувати не тільки для запам'ятовування картинок, але і пропонувати
дітям запам'ятовувати слова, орієнтуючись на слуховий аналізатор.
Розвитку тактильної пам'яті
сприяють заняття з «тактильними дощечками». Це набір дощечок з різною жорсткістю
поверхонь. Мета таких занять - розвиток уяви, фантазії; розвитку мовлення,
вміння висловлювати словами свої відчуття від дотику.
Вихователь кладе кілька дощечок в мішечок. Дитина на дотик бере одну
дощечку і придумує до неї асоціацію. Це може бути кошеня (дощечка з хутром) або
сходи (дощечка з ребристою поверхнею). Викладаючи дощечки по порядку, дитина
пов'язує образи послідовно в єдине ціле, тобто в розповідь. Потім педагог
прибирає дощечки назад у мішечок. Дитина, пригадуючи складену розповідь, дістає
дощечки в тій же послідовності, що і в перший раз.
Важливу роль в освоєнні
прийомів мнемотехніки грає дидактичний матеріал. Тут особливе місце займає
використання різних мнемотехнічних прийомів.
Мнемотаблиця - це схема, в яку закладена певна інформація. Оволодіння прийомами роботи з мнемотаблицями значно скорочує час навчання.
Мнемотаблиці використовуються при заучуванні текстів, навчанні переказу, складання
описового оповідання, знайомство з сезонними явищами і т.д.
Суть полягає в наступному: на кожне слово або маленьке словосполучення
придумується картинка.
Для відпрацювання сюжетного
методу запам'ятовування використовуються колажі. Колаж - це аркуш картону
(щільний папір або фланелеграф), на який наклеюються або накладаються різні
картинки, букви, геометричні фігури, цифри. Уявний безлад картинок і становить суть
колажу. Це посібник дозволяє розвивати фотографічну пам'ять дитини; розширити
словниковий запас, образне сприйняття, розвивати усне мовлення, уміння зв'язно
говорити, розповідати.
Колаж для шиплячих звуків
Спільне виготовлення з дітьми фризів (у вигляді колажу) допомагає краще
запам'ятати вивчені звуки і букви. Наприклад, букву Д діти зображують у вигляді
будинку і тут же приклеюють різні картинки, в назві яких є звук [Д].
Таким чином, прийоми мнемотехніки вирішують завдання, спрямовані на:
- розвиток основних психічних процесів - пам'яті, уваги, мислення, а також творчої фантазії;
- перекодування інформації, тобто
перетворення абстрактних символів в образи;
- розвиток дрібної моторики рук.
Використання мнемотехніки в
корекційній роботі з дітьми, що мають порушення мови, дає позитивні результати.
Мнемотехніка використовує
природні механізми пам'яті мозку і дозволяє повністю контролювати процес
запам'ятовування, збереження і пригадування інформації.
Немає коментарів:
Дописати коментар