Методичні рекомендації
«Створення
умов для ранньої етнізації та формування соціально-громадянської компетентності
дитини в закладі дошкільної освіти»
Введення дитини у світ людських
взаємин — важливе завдання дошкільної освіти. У Базовому компоненті дошкільної
освіти (Державному стандарті дошкільної освіти), затвердженому наказом Міністерства
освіти і науки України № 33 від 21.01.2021, новою ключовою для дошкільної
освіти компетентністю дитини визначено соціально-громадянську. Основні ознаки
її сформованості перелічено в інваріантному складнику освітнього напряму
“Дитина в соціумі”. Основи соціально-громадянської компетентності закладаються
в дошкільному віці і є передумовою для подальшого розвитку соціальної та
громадянської компетентностей в Новій українській школі.
Саме тому, важлива наступність
дошкільної і початкової освіти:
В Державному
стандарті дошкільної освіти (2021) зазначено, що соціально-громадянська компетентність – це здатність до прояву особистісних
якостей, соціальних почуттів, любові
до Батьківщини; готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються в дитячих осередках,
громаді, суспільстві та спрямовані
на покращення суспільного життя.
В Державному
стандарті початкової освіти (2018) громадянські
та соціальні компетентності пов’язані
з ідеями демократії, справедливості, рівності,
прав людини, добробуту та здорового способу
життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають:
- спроможність діяти як відповідальний громадянин та
брати повноцінну участь у громадському й суспільному житті, зокрема в житті школи та класу, спираючись на
розуміння соціальних, економічних і
політичних понять та сталого
розвитку, критичне оцінювання основних
подій національної, європейської та світової
історії, а також повагу до прав людини і
верховенства права, цінування культурного
розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України;
- виявлення поваги до інших і толерантності, уміння
конструктивно співпрацювати, співчувати та діяти в конфліктних ситуаціях,
зокрема пов’язаних із різними проявами дискримінації;
- дбайливе ставлення до особистого, соціального і
фізичного добробуту та здоров’я, дотримання здорового способу життя;
- розуміння правил поведінки і спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах, спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності.
Реалізація завдань освітнього напряму
Завдання і зміст освітнього напряму
«Дитина в соціумі» реалізуються з урахуванням системи особистісних цінностей,
здібностей, потреб, інтересів, активності дітей дошкільного віку.
Сформованість
соціально-громадянської компетентності має виражатися в ціннісному ставленні
дитини до себе, своїх прав та прав інших, наявності уявлень про правила і
способи міжособистісної взаємодії між членами сім’ї, родини, іншими людьми та
вмінні дотримуватись цих правил у соціально-громадянському просторі, а також у
ціннісному ставленні та повазі до культурних надбань українського народу,
представників різних національностей і культур.
Соціально-громадянська
компетентність дитини дошкільного віку формується в різних видах діяльності,
зокрема в ігровій, комунікативній, здоров’язбережувальній, художньо-естетичній,
пошуково-дослідницькій тощо.
Методичний інструментарій
Форми роботи
Гра.
Завдяки імітації та можливості перевтілення можуть проєктуватися ситуації, у
яких
розкриваються норми і моделі поведінки, особливості
відносин між дітьми і дорослими.
Заняття.
Початкові уявлення про соціум і життя в ньому закладаються на заняттях
(комплексних, інтегрованих, тематичних) з використанням ігрових прийомів.
Колективні
справи, спільна пошукова діяльність. Участь у таких формах діяльності сприяє
набуттю дітьми:
-
індивідуального досвіду спільної
життєдіяльності;
-
уміння співпрацювати;
-
відстоювати власну позицію,
домовлятися, узгоджувати особисті потреби з потребами інших;
-
здатності брати участь у розробленні
правил/повсякденних практик
співжиття;
-
досвіду культури демократії, що є
необхідним для встановлення соціальних контактів у майбутньому, взаємодії в
суспільстві тощо.
Методи
Наочні: спостереження, ілюстрація, демонстрація, відеометод. Застосування
комплексу наочних методів сприятиме візуалізації соціальних явищ і процесів, у
яких старші дошкільники можуть брати посильну участь (демонстрування соціальних
правил та норм поведінки, домовленостей у щоденній життєдіяльності, засвоєння
зразків демонстрації відкритості до спілкування та взаємодії з представниками різних
національностей і культур).
Словесні: бесіда, розповідь, читання (слухання дітьми) художньої літератури.
Словесні методи спрямовані на формування в дітей умінь виражати почуття за
допомогою слів, міміки, жестів; пояснювати причини своїх емоцій;
звертатися по допомогу до однолітків та знайомих; використовувати
під час спілкування ввічливі слова; висловлювати власну думку та приймати думку
іншого, розв’язувати конфлікти шляхом діалогу.
Практичні:
вправи, прості досліди, дидактичні ігри, моделювання. Під час виконання
практичних дій діти набувають досвід дотримання норм моралі, виявляють повагу
до прав і свобод людини; вчаться поводитись відповідно до
соціальної ролі (донька/син, брат/сестра, онука/онук,
друг/подруга); долучаються до різних видів діяльності, беруть участь у
прийнятті рішень з особистих питань та щодо життя колективу тощо.
Проблемні
— постановка і розв’язання завдань. Проблемні методи дають можливість зробити
пізнавальне завдання актуальним для кожної дитини в групі. Розв’язання завдань,
пов’язаних із необхідністю дати оцінку подіям і персонажам, соціальним явищам і
фактам, сприятиме формуванню емоційно-ціннісного ставлення до них.
Дослідницькі
— організація пошукової, творчої діяльності дітей. Дослідницькі методи
задовольняють потребу малят у набутті досвіду соціальної поведінки під час
діяльності та творчому його використанні в повсякденні.
Інтерактивні: соціальне проєктування, різні форми
обговорення соціальних проблем, рольові та ділові ігри в розв’язанні
конфліктних ситуацій тощо. Інтерактивні методи передбачають взаємодію і
співпрацю всіх учасників освітнього процесу під час розв’язання практичних завдань.
Вони створюють необхідні умови як для становлення та вдосконалення
компетентності через залучення учасників освітнього процесу в осмислене
проживання індивідуальної й колективної діяльності, так і для усвідомлення і
прийняття ними громадянських цінностей, для накопичення досвіду соціально громадянської
діяльності.
Наприклад, розглядаючи ситуацію,
можна попросити дитину уявити себе на місці персонажа, розповісти про його
почуття, оцінити дії та змоделювати власну поведінку в цій або схожій ситуації.
Так дитина занурюється в соціальний сюжет, переживає емоційну реакцію, що
сприяє розвитку вмінь адекватно оцінювати, співвідносити свою поведінку з
поведінкою інших.
ПОЗИЦІЯ ВИХОВАТЕЛЯ
Для успішного формування
соціально-громадянської компетентності дошкільників необхідна особистісно орієнтована
взаємодія між усіма учасниками освітнього процесу. Важливу роль відіграють у
цьому процесі також особистісні цінності вихователя, його життєвий досвід.
Педагог має:
-
знати, поважати і захищати права
дітей;
-
проявляти повагу до людської
гідності, різноманітності, показувати приклад спілкування на основі взаємної
поваги;
-
організовувати розвивальний простір
для ознайомлення дітей із правами та обов’язками людини в демократичному
суспільстві;
-
створювати умови для набуття дітьми
соціального досвіду;
-
підтримувати ініціативи дітей щодо
участі в різних видах діяльності;
-
надавати можливість прийняття
рішення щодо власної участі в розв’язанні питань життя групи;
-
забезпечувати усвідомлення дітьми
своєї індивідуальності, унікальності та цінності для колективу;
-
підтримувати дітей, коли вони
ініціюють взаємодію, висловлюють свої думки, демонструють товариські стосунки;
-
говорити про норми взаємодії між людьми та
пропонувати дітям розробляти такі норми і правила разом;
-
допомагати вихованцям установлювати
власні межі, поважати межі інших, знаходити шляхи розв’язання конфліктних
ситуацій; запобігати проявам булінгу, зупиняти їх;
-
сприяти формуванню лідерських
якостей;
-
взаємодіяти з батьками;
-
стимулювати батьків до спільного прийняття рішень,
що стосуються роботи дошкільного закладу, групи, наприклад, спільної
організації
заходів, у яких беруть участь діти,
тощо.
Демократичний
устрій освітнього простору передбачає:
ü
участь усіх учасників освітнього
процесу у створенні норм, правил, рутин спільного життя;
ü відкритість прийнятих рішень;
ü
наявність різноманітних колективних
творчих справ і проєктів, які створюють умови для самовираження,
самореалізації, прояву індивідуальності кожної дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар