Форми роботи, методи та прийоми подачі знань про традиції українського народу, ефективність їх використання
Успішний розвиток дошкільнят при ознайомленні з рідним краєм можливий лише за умови їх активної взаємодії з оточуючим світом емоційно-практичним шляхом, тобто через гру, предметну діяльність, спілкування, працю, навчання, різні види діяльності, властиві дошкільному віку.
Метою освітньо-виховного процесу в ЗДО є створення таких умов виховання і гуманітарної освіти, у яких духовний, моральний, естетичний, патріотичний розвиток дошкільнят здійснювався у процесі освоєння знань. Завдяки звернення до особливостей культури та побуту, діти усвідомлюють свою приналежність до культурно-природного середовища, розуміють міру своєї громадянської відповідальності до її збереження і відтворення.
Необхідно зазначити, що морально-патріотичне виховання дошкільнят на краєзнавчому матеріалі ґрунтується на таких засадах:
1. Ознайомлення дошкільнят з рідним краєм повинно природно „входити” в цілісний освітній процес, що будується на фоні краєзнавчого матеріалу.
2. Введення краєзнавчого матеріалу в роботу з дітьми з врахуванням принципу поступового переходу від більш близького дитині, особистісно значущого, до більш віддаленого від дитини – культурно-історичних фактів.
3. Формування особистісного ставлення до фактів, подій, явищ у житті краю, створення умов для активного залучення дітей до соціальної дійсності, підвищення особистісної значущості для них того, що відбувається навкруги.
4. Розвиток музейної педагогіки, що надає можливість дитині налагодити діалог з культурним надбанням минувшини та сьогодення.
5. Здійснення діяльнісного підходу до залучення дітей до історії, культури, природи рідного краю, тобто вибір самими дітьми тієї діяльності, в якій вони хотіли б відобразити свої почуття, уявлення про побачене та почуте (творча гра, придумування оповідань, виготовлення поробок, придумування загадок, аплікація, ліплення, малювання, проведення екскурсій, участь у благоустрої території, охороні природи і т. п.).
6. Залучення дітей до участі в народних святах з тим, щоб вони могли долучитися до атмосфери загальної радості та піднесеного настрою.
7. Вибір методів ознайомлення дітей з рідним краєм, що перш за все підвищують їх пізнавальну та емоційну активність.
8. Створення відповідного розвивального середовища в групі та ЗДО, яке б сприяло розвитку особистості дитини на основі народної культури з опорою на краєзнавчий матеріал (міні-музей народного побуту, предмети народного ужиткового мистецтва, фольклор, музика тощо), і яке б дозволило забезпечити потребу в пізнанні його за законами добра та краси.
9. Організація роботи з батьками під девізом: їх знання та любов до рідного міста повинні передаватися дітям.
Форми роботи з дітьми дошкільного віку
І. Заняття:
- інтегровані
- комплексні
- ігри – заняття
- заняття – бесіди
Загальновідомо, що досить складним в роботі по ознайомленню з рідним краєм, особливо з його історією та визначними місцями, є складання розповіді для дошкільнят. При цьому необхідно пам’ятати наступне:
1. Супроводжувати розповідь наочними матеріалами: фотографіями, репродукціями, слайдами, схемами, малюнками та ін.
2. Звертатись до дітей із запитаннями в ході розповіді, щоб активізувати їх увагу, викликати бажання щось дізнатися самостійно, спробувати про щось здогадатися, запитати. Спонукати мислення дітей проблемними запитаннями: „Як видумаєте, чому саме на цьому місці люди вирішили побудувати місто? Звідки така назва? Що вона може означати?”.
3. Не називати дат: вони утруднюють сприйняття матеріалу. Використовувати такі вирази: „Це було дуже давно, коли ваші бабусі та дідусі були такими ж маленькими, як ви” або „Це було дуже-дуже-дуже давно, коли ваших мам, тат, бабусь та дідусів ще не було на світі”.
4. Використовувати доступну дітям лексику, пояснювати значення незнайомих слів, не вживати спеціальної термінології, не перевантажувати розповідь складними граматичними конструкціями.
ІІ. Екскурсії:
- по вулиці, на якій розташовано ЗДО, до адміністративних будівель, шкіл, до бібліотеки архітектурних пам’яток, парків, музеїв, на підприємства, в магазини, аптеки, лікарні та ін..;
ІІІ. Ігри:
- дидактичні;
- рухливі;
- інтерактивні;
- ігри – піктограми – «Поведінка в парку», «На вулицях міста».
ІV. Зустрічі з цікавими людьми ( поетами, композиторами, вчителями, представниками різних професій).
V. Проведення та участь у різноманітних святах та розвагах :
День міста; День знань; спортивні розваги, та ін..
VI. Виготовлення плакатів, краєзнавчих куточків про рідне місто, його природу, місця відпочинку дітей тощо.
VII. Виставки народно – прикладного мистецтва рідного краю.
Немає коментарів:
Дописати коментар