вівторок, 3 грудня 2024 р.

 

Як збагатити театралізовані ігри дошкільників?

Театралізовані ігри належать до улюблених ігор дітей і супроводжують їх із раннього віку. Пропонуємо кілька ідей, як урізноманітнити такі ігри та зробити їх ще цікавішими для дітей.

Театралізована діяльність — одна з універсальних для розвитку дошкільників. Саме тому педагогам не слід забувати про театралізовані ігри, які дають змогу дітям «перевтілюватися» в улюблених персонажів. Однак слід пам’ятати, що театралізована гра — це не лише відтворення певного образу чи змісту літературного твору. Тому пропонуємо пригадати, як зробити театралізовану гру не лише цікавою для дітей, а й корисною.


Інтегруйте різні види діяльності

Зазвичай театралізовані ігри педагоги розгортають на основі певного літературного твору. Зокрема, пропонують дітям відтворювати конкретні образи за допомогою інтонаційно-виразних засобів мовлення — інтонації, міміки, жестів, пози, ходи.

Для того щоб урізноманітнити творчі прояви дітей під час таких ігор, доповніть їх різними видами самостійної діяльності дітей, як-от:

мовленнєва творчість — заохочуйте дітей не лише самостійно обирати твір для розігрування, а й пропонуйте складати власні твори на цікаві для дошкільників теми та надалі беріть їх за основу театралізованих ігор;

образотворення — залучайте дітей до підготовки елементів костюмів для персонажів, виготовлення декорацій і необхідних атрибутів;

музична діяльність — пропонуйте дітям під час театралізованих ігор виконувати знайомі пісні від імені персонажів, а також заохочуйте дітей підтанцьовувати, грати на шумових музичних інструментах тощо.

Поєднуйте різні ігри

Зацікавити дітей театралізованою діяльністю допоможе поєднання різних видів ігор. Не обмежуйтеся класичними іграм-драматизаціями. Поєднуйте їх із сюжетно-рольовими, народними, рухливими іграми.

Поєднання театралізованої гри (підготовка вистави) із сюжетно-рольовою (гра в театр) допомагає об’єднати дітей загальною ідеєю, дати змогу кожній дитині виявити активність, індивідуальність, творчість.


Також використовуйте різні види ігор як елемент театралізованої гри. Наприклад, театралізовану гру можна урізноманітнити за допомогою:

ігор-імітацій — відтворення образів тварин, людей, літературних персонажів;

ігрових діалогів на основі тексту або уявної ситуації;

ігор-імпровізацій — розігрування сюжету або кількох сюжетів без попередньої підготовки тощо.

Такі ігри будуть корисними маленьким акторам, адже формуватимуть не лише вміння відтворювати той чи той образ, а й імпровізувати. Приклади окремих ігор запропоновано в Додатку.

 

Дотримуйте правил

Значення, види та особливості театральних ігор описали у своїх працях провідні науковці у сфері дошкільної освіти. Тому ми не будемо заглиблюватися в теорію організації театральних ігор, а пригадаємо лише окремі правила організації театралізованих ігор, які дают­ь змогу зробити їх цікавішими для дітей.

Діалогічність. Обговорюйте з дітьми сюжет твору, за яким організуєте гру. Це дасть змогу дітям його ліпше зрозуміти. Також проговорюйте з дітьми те, якими вони бачать кожного персонажа твору. Перед тим як дитина розпочне грати роль, запитайте: «Що відчуває твій персонаж? Який він? Про що мріє? Що він хоче сказати?» тощо.

Індивідуальність. Театралізована гра — це не просто переказування казки. У ній не повинно бути чітко окреслених ролей із заз­далегідь вивченим текстом. Давайте дітям змогу проявити індивідуальність, створити свого персонажа, привносячи в нього риси своєї особистості. А відтак самостійно діяти від імені персонажа. І немає великої біди в тому, що персонаж створений однією дитиною буде геть не схожий на того самого персонажа у виконанні інших дітей.

Пропонуйте дітям психогімнастичні вправи на зображення емоцій, рис характеру обраного персонажа. Вони допоможуть дитині ліпше зрозуміти свого персонажа та відобразити його характерні особливості в грі.

Загальна участь. Театралізовані ігри слід організовувати так, щоб усі діти групи мали змогу взяти в них участь. Якщо за змістом гри не вистачає ролей людей та звірів, то активними учасниками вис­тави можуть стати дерева, кущі, вітер, хатинка тощо.

Свобода вибору. Кожний сюжет чи літературний твір програвайте з дітьми кілька разів. Повторюйте його доти, доки кожна дитина не зіграє всі ролі, які хоче.

Зворотний зв’язок. Після програвання сюжету обговоріть із дітьми гру та з’ясуйте, що найбільше їм сподобалося, чи потрібно надалі щось змінити тощо.

Наостанок пригадаємо ще одне важливе правило — правило мудрого керівника. Воно передбачає індивідуальний підхід до кожної дитини та коректний супровід діяльності дошкільників. Намагайтеся підтримувати творчі прояви дітей і не вимагайте від них «шаблонного» виконання ролей. І тоді театралізована гра стане однією з улюблених у ваших вихованців.


Немає коментарів:

Дописати коментар