Консультація для вихователів
«Безпека
дитини: компетентнісний підхід»
В
організації освітньої роботи з питань безпеки життєдіяльності дошкільників
можна визначити такі основні напрямки:
така робота не повинна обмежуватися
засвоєнням норм та правил;
дітей необхідно навчати обачності, навичок
орієнтування і швидкої реакції в екстремальних ситуаціях;
максимального ефекту можна досягти, якщо
буде прослідковуватися єдина стратегічна лінія у діяльності педагогічного,
дитячого та батьківського колективів;
слід враховувати деякі принципові аспекти
роботи з дітьми, які суттєво відрізняються від аналогічної роботи з дорослими (розповіді,
бесіди, відеофільми про наслідки пожеж, повеней, інших небезпек тощо).
Перевага в освітньому процесі
має надаватися цікавим довірливим бесідам, розмовам, моделюванню та аналізу
певних ситуацій, релаксаційним паузам, етюдам з психогімнастики, дидактичним та
сюжетно-рольовим іграм. Особливу увагу слід звернути на те, щоб
максимально використовувати наочність (ілюстрації, альбоми,
картини, відеофільми тощо); проводити цільові прогулянки, екскурсії, вечори розваг,
спеціальні
дні або тижні безпеки, до участі в яких необхідно залучати медиків,
батьків та інших спеціалістів.
Знайомлячи дітей з небезпечними
чинниками довкілля, не можна у них викликати тривогу, страх,
неспокій! Головне правило для вихователів і батьків
– не лякати дітей можливою небезпекою, а виховувати розумну обережність, прищеплювати
навички правильних дій.
Навчання і виховання з питань захисту і здоров’я у
надзвичайних ситуаціях на сьогоднішній день повинно спрямовуватися на
формування у дітей:
розуміння цінності власного життя та
здоров’я, основ здорового способу життя;
правил безпечної поведінки на ігрових та
спортивних майданчиків, під час художньої праці тощо.
правил безпечного перебування на вулицях,
правил поводження з незнайомими людьми;
навичок безпечної поведінки при
агресивному поводженні однолітків або дорослих;
уявлень про небезпечні для життя отруйні
рослини, ягоди, гриби та вміння реалізувати знання у природному середовищі;
уявлень про стихійні природні явища
(землетрус, повінь, буря, ожеледиця, гроза, град…),
ознайомлення дітей з їх природою,
характерними ознаками, негативними наслідками;
уявлень про основні правила поведінки в
екстремальних ситуаціях;
бережного проводження з ліками, хімічними
речовинами, побутовою хімією;
відчуття небезпеки щодо вогню,
електричного струму, правил протипожежної небезпеки.
Адже людина
може запобігти біді, уберегти себе і своїх близьких від небезпеки, якщо буде
володіти елементарними знаннями основ безпеки життєдіяльності. Знання ці
формуються в процесі виховання, отже, навчання дітей, забезпечення безпеки їх
життєдіяльності є актуальним педагогічним завданням.
Як же зберегти
здоров'я дітей? З перших років життя допитливість малят, активність у пізнанні
навколишнього можуть інколи становити небезпеку для них. На жаль, формування
безпечної поведінки найчастіше розуміють як цілу низку заборон. При цьому
дорослі, які люблять дітей, опікуються ними, не помічають, як часто вони
повторюють слова: «не можна», «відійди», забуваючи, що тільки слушні та вчасні
поради дорослих можуть справді допомогти дитині вберегти своє життя, зміцнювати
здоров'я, усвідомлювати, що гратися можна не скрізь і не завжди, і що деякі
заборони та правила – не примхи батьків і педагогів, а життєва необхідність. Ми
з вами маємо зробити все для того, щоб кожна дитина була здоровою та постійно
перебувала у безпечних умовах.
Саме тому в
освітніх напрямах Базового компоненту дошкільної освіти передбачено дати
дитині відповідні знання, прищепити вміння й навички безпечної поведінки:
диференціює поняття
«безпечне» і «небезпечне», усвідомлює важливість безпеки життєдіяльності
(власної та інших людей);
знає правила
безпечного перебування вдома, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, на
льоду, на ігровому, спортивному майданчиках;
орієнтується у правилах :
- поводження з
незнайомими предметами та речовинами;
- пожежної та
електробезпеки;
- користування транспортом;
- в основних
знаках дорожнього руху;
знає та може скористатися номерами
телефонів основних служб допомоги (пожежної, медичної, поліції);
знає до кого можна звернутись у критичній
ситуації
володіє навичками безпечної поведінки в
разі проявів агресивності з боку однолітків або дорослих
Отже, бачимо,
що державний стандарт дошкільної освіти ставить завдання навчити випускника ЗДО
насамперед чітко диференціювати поняття: «безпека» і «небезпека», «безпечне» і
«небезпечне», які мають поповнити активний словник дитини й стати дієвими
правилами поведінки.
Як досягти безпеки дітей?
Звичайно, починати треба
з просвітницької роботи як серед батьків так і серед дітей. Фахівці стверджують: формування відповідального ставлення
до власної безпеки має відбуватися на всіх етапах життя людини, а розпочинати
його варто з раннього дитинства. На жаль, значення раннього і дошкільного віку
в становленні культури безпеки життєдіяльності людини, культури її
здоров’язбереження сьогодні недооцінюється. Дорослі (педагоги і батьки) основну
свою місію здебільшого вбачають у тому, щоб захищати та оберігати дитину, але ж
дуже важливо – підготувати її саму до реального життя, насиченого різними
подіями, зустрічами, ситуаціями, подекуди небезпечними. Звичайно ж,
максимального ефекту можна досягти, якщо в діяльності педагогічного та
батьківського колективів буде відпрацьовано єдину стратегічну лінію.
Що ж таке безпека дитини і які обов'язки
дорослих?
Безпечний означає
такий, що не завдає шкоди організму, стану здоров'я та поведінці в
соціумі. Насамперед, це захищеність від будь-якої небезпеки: предметів,
речовин, людей, різних непередбачуваних ситуацій та іншого, що може становити
загрозу здоров’ю та життю. В дошкільному віці цей захист мають здійснювати
дорослі: педагоги і батьки. Постійне перебування дітей у їхньому полі зору та
підтримання тісного контакту з ними – певна гарантія особистої безпеки кожного
вихованця.
Основні
напрями роботи–
створення належних умов для безпечної життєдіяльності; формування елементарної
життєвої компетенції з питань безпеки, виховання основ безпечної поведінки у
дітей, а також культури безпеки у дорослих, відповідального ставлення до життя
та здоров'я малят.
Щоб не
допускати небезпечних ситуацій, важливо вміти передбачати їх, якщо можливо,
уникати, а в разі необхідності – рішуче діяти.
Кожен працівник ЗДО несе відповідальність за
життя і здоров'я дітей на своєму робочому місці. При цьому інколи можна
спостерігати, як в роздягальнях, групових кімнатах на підвіконнях, ігрових
шафах, шафах для роздягання прямо над головами дітей стоять важкі, незакріплені
горщики з кімнатними рослинами. Або ж в куточках природи знаходяться рослини,
які взагалі є отруйними (молочай, олеандр та ін.). Слід пам’ятати, що небезпеку
також становлять і рослини зі специфічним запахом, які можуть викликати алергічні
реакції чи головний біль у дитини (пеларгонія, лілія, гіацинт, нарцис). Ще раз
наголошую, що кімнатні рослини мають розміщуватися в осередках природи і
перелік їх повинен відповідати програмовим вимогам.
В ігрових
куточках груп раннього віку іноді з'являється дрібний природний або ігровий
матеріал (мозаїка) для вільного користування малюків. Вихователь у таких
випадках запевняє, що все під її контролем. Але можна і незчутися, як дрібні
деталі раптом опиняться у вусі або горлі малюка. От чому безвідповідальне
ставлення до створення дитячого довкілля небезпечне і неприпустиме! Звичайно ж
перелік таких фактів можна продовжувати, а це свідчить, що проблема безпеки
життєдіяльності дітей потребує від усіх нас посиленої уваги.
Від
дошкільників ще не можна очікувати самостійних правильних рішень у тому чи
іншому випадку. Безпечну поведінку маємо формувати.
Що ж має враховувати педагог?
Уся робота з навчання дітей
безпечної поведінки має вестися з урахуванням таких головних чинників:
Вона не має обмежуватися
лише навчанням дітей норм та правил поведінки. Їх треба також навчати
обачності, вмінню орієнтуватися та швидко реагувати в екстремальних ситуаціях.
Максимальний ефект
досягається, якщо освітня робота ведеться одночасно в трьох напрямках: дитсадок
– діти – батьки.
Слід ураховувати
особливості дитячої психіки, її підвищену вразливість. Тому неприпустимим є
застосування так званої «шокової» терапії з акцентуванням на страшних наслідках
пожеж, повеней тощо. Такий підхід може травмувати психіку дитини, призвести до
стресів, тривог, фобій, страхів і навіть стійких неврозів.
Важливе значення має і
психологічна готовність дітей до сприйняття відповідної інформації про
небезпеку та до практичних дій у надзвичайних ситуаціях. Працюючи з
дошкільнятами, важливо враховувати властиві їм «вікові» страхи, спричинені
високою емоційністю, малим життєвим досвідом та багатою уявою дітей.
Поглиблюючи знання дітей про навколишнє, ми формуватимемо в них готовність до
ситуацій, в яких вони можуть опинитися. Якщо життєва ситуація не містить в собі
елементів несподіванки і зрозуміла малюкові, безпідставні страхи не
виникатимуть.
Принципи
організації освітньої роботи з дітьми:
Принцип систематичності
Принцип
урахування умов проживання
Принцип інтеграції
Принцип взаємодії дитсадка і сім’ї
Впевнена, що
тільки завдяки спільним зусиллям у справі охорони життя і збереження здоров'я
дошкільнят можна не тільки захистити їх від небезпеки, а й закласти основи
безпечної поведінки, підготувати до подальшого шкільного, більш самостійного
життя. Завершити хочу висловом: «Чужих дітей не буває». Тож не будьмо байдужими до жодних проявів
небезпечної поведінки дітей на вулиці, в громадських місцях, у транспорті.
Завжди пам’ятаймо – наша увага, наша турбота і допомога – найдієвіші кроки до
захисту дітей від будь-якої небезпеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар