Використання здоров’язберігаючих технологій на логопедичних заняттях з логоритмики
Здоров'я дитини - це не тільки відсутність хвороб, але і повне фізичне, психічне і соціальне благополуччя. Тому оздоровлення дітей в останні роки стає пріоритетним напрямком в роботі багатьох ЗДО. Педагоги і медики шукають нові прийоми збереження і зміцнення здоров'я дітей, створюють сприятливі умови для їх впровадження, спираючись на результати діагностики стану здоров'я та індивідуальні особливості кожної дитини.
Логоритміка – це форма активної
терапії метою якої є подолання мовленнєвих порушень через розвиток рухової
сфери дитини в поєднанні зі словом, ритмом і музикою.
Логоритміка корисна всім дітям.
Це потужний допоміжний засіб для ефективної роботи з корекції різних порушень
мовлення. Логоритмічні заняття спрямовані на всебічний розвиток дитини,
вдосконалення її мовлення, оволодіння руховими навичками, вміння орієнтуватися
в навколишньому світі, розуміння сенсу пропонованих завдань, здатність долати
труднощі, творчо проявляти себе. Крім того, логоритміка з використанням здоров’язберігаючих
технологій надає сприятливий вплив на здоров’я дитини: в її організмі
відбувається перебудова різних систем: серцево-судинної. Дихальної,
мовленнєво-рухової.
Одним із розділів логоритміки є
спів.. Спів, розвиваючи координацію голосу і слуху, покращує дитяче мовлення. Правильно
поставлений спів організовує діяльність голосового апарату, зміцнює голосові
зв'язки, розвиває приємний тембр голосу. Правильна поза впливає на рівномірне і
більш глибоке дихання.
Дихання - найперша функція
людського організму, навіть без їжі людина може прожити два-три тижні, а без
повітря - кілька хвилин. Вправи на розвиток дихання відіграють важливу роль в
системі оздоровлення дошкільнят. Лікарями доведено, що дихальна гімнастика накладає
на дітей психотерапевтичну, оздоровчу і навіть лікувальну дію. Позитивно
впливає на обмінні процеси, які відіграють важливу роль у кровопостачанні (в
тому числі і легеневої тканини), сприяє відновленню центральної нервової
системи, покращує дренажну функцію бронхів, відновлює порушене носове дихання.
Варто звернути особливу увагу
на дітей, які часто хворіють і дітей, що мають мовленнєві порушення. Адже
ослаблене дихання не дає дитині повністю промовляти фрази, правильно будувати
речення, навіть співати пісні - доводиться вдихати повітря частіше. Тому
основними завданнями дихальних вправ є:
- Зміцнювати фізіологічне
дихання дітей
- Тренувати силу вдиху і видиху
- Формувати правильне
мовленнєве дихання (короткий вдих - довгий видих).
Вправа «Вдих-видих (ніс-рот)» виконувати під музичний
супровід (Йоган Шраммель марш `Wien bleibt
wien`).
Величезну роль в логоритміці відіграють
музично ритмічні рухи. Музика і рухи є засобами, які благотворно впливають на
здоров'я дитини. Музично-ритмічні рухи виконують релаксуючу функцію,
допомагають досягти емоційної розрядки, зняти розумове перевантаження і втому.
Ритм, який музика диктує головного мозку, знімає нервову напругу. Рух і танець
допомагають дитині подружитися з іншими дітьми, дає певний психотерапевтичний
ефект.
Ігроритмічні вправи -
спеціальні вправи для узгодження рухів з музикою. Гра і рух найважливіші
компоненти життєдіяльності дітей. Подібні вправи сприяють розвитку уяви,
музично-творчих здібностей дитини, формуванню процесу сприйняття і включенню в
роботу обох півкуль мозку, знімає м'язове напруження, покращує фізичне
самопочуття, підвищує товариськість дітей. Через ігроритмічні вправи дитина
висловлює свої почуття і вивільняє накопичену енергію, перетворюючи її в акт
творчості.
Ігроритмічна вправа (з використання металевих кришечок з
резинками) під музичний супровід.
Пальчикова гімнастика. Виконуючи
її, у дітей удосконалюється мовлення. Вправно і ритмічно рухаючи пальчиками,
малюк активізує мовленнєві центри кори головного мозку.
Вона розвиває вміння малюка
наслідувати нам, дорослим, вчить прислухатися до нашої мови і розуміти її,
підвищує мовленнєву активність, і просто створює сприятливу емоційну атмосферу.
Пальчикова гімнастика вчить
дитину концентрувати увагу і правильно її розподіляти. Це дуже і дуже важливе
вміння! І нам і батькам, потрібно допомагати дитині його формувати, так як
довільно управляти своєю увагою дитина зможе навчитися тільки до віку 6-7
років. І від цього вміння багато в чому будуть залежати її шкільні успіхи.
Коли малюк почне говорити і зможе
віршами супроводжувати вправи з пальчикової гімнастики - це робитиме його
мовлення більш чітким, ритмічним, яскравим. Крім цього, він зможе підсилити
контроль за своїми рухами.
У пальчикових іграх потрібно
запам'ятовувати багато: і положення пальців, і послідовність рухів, та й просто
вірші, тому це дуже гарна вправа для розвитку пам'яті. З допомогою пальчикових
ігор також можна розвивати фантазію та уяву.
У процесі виконання таких вправ
кисті і пальці рук стануть сильними, рухомими, гнучкими, що допоможе в подальшому
в освоєнні навичок письма.
Пальчикова гра «Дощик»
Артикуляційна гімнастика і вправи з розвитку мовленнєвого слуху. Діти зі складними порушеннями звуковимови зможуть швидше подолати свої мовленнєві дефекти, коли з ними почне займатися логопед: їх м'язи будуть вже підготовлені.
Артикуляційна гімнастика дуже
корисна також дітям з правильною, але млявою звуковимовою, про яких кажуть, що
у них «каша в роті».
Вправи з артикуляційної
гімнастики дозволяють всім - і дітям, і дорослим - навчитися говорити
правильно, чітко і красиво. Треба пам'ятати, що чітка вимова звуків є основою
при навчанні письма на початковому етапі.
Артикуляційна гімнастика не
тільки зміцнює мовленнєвий апарат, але і розвиває співочий голос і сприяє його
збереженню, а також зміцнює здоров'я дитини.
Артикуляційна гімнастика під музичний супровід
Ігровий масаж. Чому нам приємно
плескати в долоні, ходити босоніж? Чому всім - і дорослим, і дітям -
подобається масаж? Вся справа в тому, що масажуючи певні точки тіла, ми
несвідомо посилаємо позитивні сигнали серця, легким, печінки, шлунку і інших
органів. Виконання масажних маніпуляцій розширює капіляри шкіри, покращуючи
циркуляцію крові, активно впливає на обмінні процеси організму, тонізує
центральну нервову систему. Крім того, піднімає настрій і покращує самопочуття
людини. Навчання дітей найпростішим масажним прийомам найкраще відбувається в
грі.
Масаж м’ячиком- їжачком під музичний супровід
Музикотерапія - один з
перспективних напрямків оздоровчої роботи в ЗДО. Вона сприяє корекції
психофізичного здоров'я дітей в процесі їх життєдіяльності. У дитячому садку
музика необхідна дітям протягом всього дня. Це не означає, що вона повинна
звучати безперервно. Музика повинна прослуховуватися дітьми дозовано, в залежності
від часу доби, виду діяльності, навіть настрою дітей.
На мою думку, ігрова діяльність з логоритміки потрібна не
тільки дітям логопедичних груп, але і всім іншим вихованцям ЗДО, так як в ній
використовуються здоров'язберігаючі методики. Вони не тільки корисні, але і
допомагають за допомогою ігрових прийомів зберегти і зміцнити фізичне і
психічне здоров'я, створити умови, що забезпечують емоційне благополуччя, а
також підвищити адаптивні можливості дитячого організму.
Диференційоване використання
елементів логоритміки на музичних заняттях в дитячому саду необхідна умова, що
диктуються сьогоднішнім часом. Аналізуючи процес музичної освіти в дитячому
садку було відзначено, що з кожним роком збільшується кількість дітей зі
складними мовленнєвими розладами, для усунення яких необхідний комплексний
вплив логопедів і музичних керівників дошкільних установ. Виходячи з цього,
необхідно адаптувати модель логоритміки до традиційної програми музичного
виховання дошкільнят, доповнивши тим самим її зміст.
Музика, рух і слово в
логоритміці поєднуються різним чином. Про це було сказано раніше. Але якою б не
була доля музики і слова, музики і руху і т. д., у вправах в комплексі вони
формують і впорядковують рухову сферу дитини, її діяльність, позитивно
впливають на особистість. Важливим є те, що б у дитини ці процеси стали
нормалізуватися неусвідомлено, природно.
Музика є могутнім засобом у
вирішенні корекційних, виховних, розвиваючих завдань. Організація послідовної,
систематичної роботи на музичних заняттях в дитячому саду над вирішенням
завдань музичного виховання в поєднанні з рішенням корекційних, є в наш час
актуальною проблемою.
Впровадження нових педагогічних
і здоров'язберігаючих технологій в процес музичної освіти в дитячому садку - є
однією з основних цілей нашої роботи.
Логоритмічна гра (зі стрічками), під муз. Супровід - Андрій Петров вальс із х\ф «Стережись
автомобіля» (диференціація
звуків [с] - [ш]).
Доступність логоритміки, захоплююча ігрова форма, цікавий за змістом музично-мовленнєвий матеріал створюють на музичному занятті позитивний емоційний настрій і стимулюють потребу дітей в спілкуванні, розвиваючи не тільки основні музично-ритмічні навички, але порушення загальної моторики і мовленнєвого недорозвинення дітей.
У висновку хочеться відзначити,
диференційоване використання в дитячому саду елементів логоритміки, розвиває у
дошкільників музичний смак, забезпечує формування рухової сфери в цілому, а
також підвищує ефективність корекційного впливу на сприйняття ними ритмічної
структури слова.
Немає коментарів:
Дописати коментар