четвер, 10 лютого 2022 р.

 Використання здоров’язберігаючих технологій на логопедичних заняттях з логоритмики

Здоров'я дитини - це не тільки відсутність хвороб, але і повне фізичне, психічне і соціальне благополуччя. Тому оздоровлення дітей в останні роки стає пріоритетним напрямком в роботі багатьох ЗДО. Педагоги і медики шукають нові прийоми збереження і зміцнення здоров'я дітей, створюють сприятливі умови для їх впровадження, спираючись на результати діагностики стану здоров'я та індивідуальні особливості кожної дитини.

Логоритміка – це форма активної терапії метою якої є подолання мовленнєвих порушень через розвиток рухової сфери дитини в поєднанні зі словом, ритмом і музикою.

Логоритміка корисна всім дітям. Це потужний допоміжний засіб для ефективної роботи з корекції різних порушень мовлення. Логоритмічні заняття спрямовані на всебічний розвиток дитини, вдосконалення її мовлення, оволодіння руховими навичками, вміння орієнтуватися в навколишньому світі, розуміння сенсу пропонованих завдань, здатність долати труднощі, творчо проявляти себе. Крім того, логоритміка з використанням здоров’язберігаючих технологій надає сприятливий вплив на здоров’я дитини: в її організмі відбувається перебудова різних систем: серцево-судинної. Дихальної, мовленнєво-рухової.

Одним із розділів логоритміки є спів.. Спів, розвиваючи координацію голосу і слуху, покращує дитяче мовлення. Правильно поставлений спів організовує діяльність голосового апарату, зміцнює голосові зв'язки, розвиває приємний тембр голосу. Правильна поза впливає на рівномірне і більш глибоке дихання.

Дихання - найперша функція людського організму, навіть без їжі людина може прожити два-три тижні, а без повітря - кілька хвилин. Вправи на розвиток дихання відіграють важливу роль в системі оздоровлення дошкільнят. Лікарями доведено, що дихальна гімнастика накладає на дітей психотерапевтичну, оздоровчу і навіть лікувальну дію. Позитивно впливає на обмінні процеси, які відіграють важливу роль у кровопостачанні (в тому числі і легеневої тканини), сприяє відновленню центральної нервової системи, покращує дренажну функцію бронхів, відновлює порушене носове дихання.

Варто звернути особливу увагу на дітей, які часто хворіють і дітей, що мають мовленнєві порушення. Адже ослаблене дихання не дає дитині повністю промовляти фрази, правильно будувати речення, навіть співати пісні - доводиться вдихати повітря частіше. Тому основними завданнями дихальних вправ є:

- Зміцнювати фізіологічне дихання дітей

- Тренувати силу вдиху і видиху

- Формувати правильне мовленнєве дихання (короткий вдих - довгий видих).

Вправа «Вдих-видих (ніс-рот)» виконувати під музичний супровід (Йоган Шраммель марш `Wien bleibt wien`).

Величезну роль в логоритміці відіграють музично ритмічні рухи. Музика і рухи є засобами, які благотворно впливають на здоров'я дитини. Музично-ритмічні рухи виконують релаксуючу функцію, допомагають досягти емоційної розрядки, зняти розумове перевантаження і втому. Ритм, який музика диктує головного мозку, знімає нервову напругу. Рух і танець допомагають дитині подружитися з іншими дітьми, дає певний психотерапевтичний ефект.

Ігроритмічні вправи - спеціальні вправи для узгодження рухів з музикою. Гра і рух найважливіші компоненти життєдіяльності дітей. Подібні вправи сприяють розвитку уяви, музично-творчих здібностей дитини, формуванню процесу сприйняття і включенню в роботу обох півкуль мозку, знімає м'язове напруження, покращує фізичне самопочуття, підвищує товариськість дітей. Через ігроритмічні вправи дитина висловлює свої почуття і вивільняє накопичену енергію, перетворюючи її в акт творчості.

Ігроритмічна вправа (з використання металевих кришечок з резинками) під музичний супровід.

Пальчикова гімнастика. Виконуючи її, у дітей удосконалюється мовлення. Вправно і ритмічно рухаючи пальчиками, малюк активізує мовленнєві центри кори головного мозку.

Вона розвиває вміння малюка наслідувати нам, дорослим, вчить прислухатися до нашої мови і розуміти її, підвищує мовленнєву активність, і просто створює сприятливу емоційну атмосферу.

Пальчикова гімнастика вчить дитину концентрувати увагу і правильно її розподіляти. Це дуже і дуже важливе вміння! І нам і батькам, потрібно допомагати дитині його формувати, так як довільно управляти своєю увагою дитина зможе навчитися тільки до віку 6-7 років. І від цього вміння багато в чому будуть залежати її шкільні успіхи.

Коли малюк почне говорити і зможе віршами супроводжувати вправи з пальчикової гімнастики - це робитиме його мовлення більш чітким, ритмічним, яскравим. Крім цього, він зможе підсилити контроль за своїми рухами.

У пальчикових іграх потрібно запам'ятовувати багато: і положення пальців, і послідовність рухів, та й просто вірші, тому це дуже гарна вправа для розвитку пам'яті. З допомогою пальчикових ігор також можна розвивати фантазію та уяву.

У процесі виконання таких вправ кисті і пальці рук стануть сильними, рухомими, гнучкими, що допоможе в подальшому в освоєнні навичок письма.

Пальчикова гра «Дощик»

Артикуляційна гімнастика і вправи з розвитку мовленнєвого слуху. Діти зі складними порушеннями звуковимови зможуть швидше подолати свої мовленнєві дефекти, коли з ними почне займатися логопед: їх м'язи будуть вже підготовлені.

Артикуляційна гімнастика дуже корисна також дітям з правильною, але млявою звуковимовою, про яких кажуть, що у них «каша в роті».

Вправи з артикуляційної гімнастики дозволяють всім - і дітям, і дорослим - навчитися говорити правильно, чітко і красиво. Треба пам'ятати, що чітка вимова звуків є основою при навчанні письма на початковому етапі.

Артикуляційна гімнастика не тільки зміцнює мовленнєвий апарат, але і розвиває співочий голос і сприяє його збереженню, а також зміцнює здоров'я дитини.

Артикуляційна гімнастика під музичний супровід

Ігровий масаж. Чому нам приємно плескати в долоні, ходити босоніж? Чому всім - і дорослим, і дітям - подобається масаж? Вся справа в тому, що масажуючи певні точки тіла, ми несвідомо посилаємо позитивні сигнали серця, легким, печінки, шлунку і інших органів. Виконання масажних маніпуляцій розширює капіляри шкіри, покращуючи циркуляцію крові, активно впливає на обмінні процеси організму, тонізує центральну нервову систему. Крім того, піднімає настрій і покращує самопочуття людини. Навчання дітей найпростішим масажним прийомам найкраще відбувається в грі.

Масаж м’ячиком- їжачком під музичний супровід

Музикотерапія - один з перспективних напрямків оздоровчої роботи в ЗДО. Вона сприяє корекції психофізичного здоров'я дітей в процесі їх життєдіяльності. У дитячому садку музика необхідна дітям протягом всього дня. Це не означає, що вона повинна звучати безперервно. Музика повинна прослуховуватися дітьми дозовано, в залежності від часу доби, виду діяльності, навіть настрою дітей.

На мою думку,  ігрова діяльність з логоритміки потрібна не тільки дітям логопедичних груп, але і всім іншим вихованцям ЗДО, так як в ній використовуються здоров'язберігаючі методики. Вони не тільки корисні, але і допомагають за допомогою ігрових прийомів зберегти і зміцнити фізичне і психічне здоров'я, створити умови, що забезпечують емоційне благополуччя, а також підвищити адаптивні можливості дитячого організму.

Диференційоване використання елементів логоритміки на музичних заняттях в дитячому саду необхідна умова, що диктуються сьогоднішнім часом. Аналізуючи процес музичної освіти в дитячому садку було відзначено, що з кожним роком збільшується кількість дітей зі складними мовленнєвими розладами, для усунення яких необхідний комплексний вплив логопедів і музичних керівників дошкільних установ. Виходячи з цього, необхідно адаптувати модель логоритміки до традиційної програми музичного виховання дошкільнят, доповнивши тим самим її зміст.

Музика, рух і слово в логоритміці поєднуються різним чином. Про це було сказано раніше. Але якою б не була доля музики і слова, музики і руху і т. д., у вправах в комплексі вони формують і впорядковують рухову сферу дитини, її діяльність, позитивно впливають на особистість. Важливим є те, що б у дитини ці процеси стали нормалізуватися неусвідомлено, природно.

Музика є могутнім засобом у вирішенні корекційних, виховних, розвиваючих завдань. Організація послідовної, систематичної роботи на музичних заняттях в дитячому саду над вирішенням завдань музичного виховання в поєднанні з рішенням корекційних, є в наш час актуальною проблемою.

Впровадження нових педагогічних і здоров'язберігаючих технологій в процес музичної освіти в дитячому садку - є однією з основних цілей нашої роботи.

Логоритмічна гра (зі стрічками),  під муз. Супровід -  Андрій Петров вальс із х\ф «Стережись автомобіля» (диференціація звуків [с] - [ш]).

Доступність логоритміки, захоплююча ігрова форма, цікавий за змістом музично-мовленнєвий матеріал створюють на музичному занятті позитивний емоційний настрій і стимулюють потребу дітей в спілкуванні, розвиваючи не тільки основні музично-ритмічні навички, але порушення загальної моторики і мовленнєвого недорозвинення дітей.

У висновку хочеться відзначити, диференційоване використання в дитячому саду елементів логоритміки, розвиває у дошкільників музичний смак, забезпечує формування рухової сфери в цілому, а також підвищує ефективність корекційного впливу на сприйняття ними ритмічної структури слова.

Немає коментарів:

Дописати коментар