Самосвідомість і самооцінка дошкільника
У дитини
паралельно з усвідомленням зовнішнього світу розвивається й усвідомлення себе,
що приводить до створення Я, яке переважає над почуттями і мисленням. У
дошкільному віці виникнення самосвідомості — найважливіше досягнення у розвитку
особистості дитини. Усвідомлення дитиною власних дій через дорослих, які її
оточують, є основою для формування самооцінки. Спочатку оцінка себе і своїх дій
безпосередньо відображає оцінки інших людей, які керують її розвитком. Однак
таке ставлення до себе ще не є самооцінкою, оскільки вона передбачає насамперед
свідоме розуміння й оцінювання власних вчинків, якостей і можливостей. Це
досягається лише у старшому дошкільному віці.
Отже, шлях формування
дитячої самосвідомості пролягає від усвідомлення власних дій через оцінювання
їх іншими до самооцінки. Тому самооцінка є найскладнішим продуктом
розвитку свідомої діяльності дитини, одним із основних новоутворень дошкільного
віку.
Самооцінка — компонент самосвідомості, який виявляється в тому,
як індивід оцінює свої досягнення і невдачі, якості і можливості.
Оцінка дошкільником себе суттєво залежить
від оцінки дорослого. Занижені оцінки послаблюють упевненість дитини в собі,
завищені — спричинюють переоцінювання своїх можливостей і особистих якостей.
Чим точніший оцінний вплив дорослого, тим адекватніше уявлення дитини про свої
можливості і результати своїх дій. Попри те, сформовані уявлення про власні дії
допомагають дошкільнику критично ставитися до оцінки дорослих, навіть протистояти
їм.
У молодшому дошкільному віці думки, оцінки дорослого не викликають жодних
сумнівів у дитини.
Старші дошкільники сприймають їх уже через призму власного
досвіду, можуть навіть не погодитися з цими оцінними міркуваннями. Це
відбувається на основі вміння аналізувати результати своїх дій, відокремлювати
самооцінку від оцінки себе іншими. Пізнання дошкільником своїх можливостей
відбувається як на основі спілкування з дорослими, так і на основі власного
досвіду. Діти із завищеними або заниженими уявленнями про себе чутливіші до
того, що думають і кажуть про них дорослі, легко піддаються їхнім впливам.
Приблизно із 3-х років спілкування з однолітками починає все більше впливати на
розвиток самосвідомості дошкільника, оскільки дорослого він сприймає як
недосяжний еталон. Натомість цілком доступними, природними і зрозумілими для
нього є порівняння з ровесниками. Взаємооцінка дошкільників розвиває здатність
бачити себе з боку. Уміння дитини аналізувати результати власної
діяльності залежить від уміння аналізувати результати інших дітей. У
спілкуванні з однолітками формується здатність оцінювати іншу людину, що
стимулює виникнення самооцінки. З віком самооцінка стає більш адекватною
можливостям дитини, це зумовлюють продуктивні види діяльності, ігри за
правилами, де вона бачить і порівнює свій результат (малюнок, конструкцію) з
результатом інших дітей, дає собі правильну оцінку. На основі самооцінки дитина
у взаємодії з ровесниками може зайняти егоїстичну, конкурентну або гуманну
позицію.
Егоїстична позиція полягає в байдужості
до інших дітей, зосередженні інтересів на предметах. Діти з такою позицією
часто нічого не знають про своїх ровесників і навіть не завжди пам’ятають їхні
імена, проявляють стосовно них грубість, агресивність. Це однаково шкодить як
одноліткам, так і їм самим. Таких дітей не люблять, не хочуть з ними гратися,
дружити, тому вони стають ще агресивнішими.
Дитина з гуманною позицією ставиться до людей як до самоцінних особистостей,
чутлива до їхнього внутрішнього стану, добре знає інтереси, настрої і бажання.
За своєю ініціативою ділиться тим, що має, допомагає іншим, не думаючи про
похвалу, отримуючи від цього радість і задоволення.
Немає коментарів:
Дописати коментар