пʼятниця, 19 лютого 2021 р.

 

Методичні рекомендації з питання валеологічного виховання дітей дошкільного віку

 

Вченими доведено, що здоров'я людини лише на 7% залежить від стану

охорони здоров'я в країні, а більш ніж на половину від її способу життя, який

впливає на фізичний стан і духовне здоров'я, на ціннісні орієнтації, моральні,

вольові якості.

Здоровий спосіб життя для дітей дошкільного віку визначається такими

параметрами:

-         дотримання режиму дня;

-         належне володіння культурно-гігієнічними навичками;

-         раціональне харчування та культура споживання їжі;

-         руховий та повітряний режими;

-         режим активної діяльності та відпочинку;

-         профілактичні заходи щодо збереження здоров'я;

-         духовний розвиток і гармонійні стосунки з довкіллям та самим собою;

-         душевний комфорт і психічна рівновага.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ПОРАДИ

1. Формування валеологічного світогляду має відбуватися постійно, систематично як на заняттях, так і в різних режимних процесах.

2. Дуже добре, коли тема, що розглядалася на занятті, логічно продовжується в іграх та інших видах діяльності, щоденному постійному спілкуванні дорослого й дитини.

3. Запропоновані теми занять та інші форми роботи стосуються всіх дошкільників. Однак кожний педагог підбирає матеріал, форму проведення відповідно до віку дітей.

Педагоги ЗДО повинні спонукати дітей до рухливої діяльності, повсякчас регулювати їхню активність, та завжди схвалювати прояви самостійності, вольових зусиль. Важливо при цьому враховувати руховий досвід кожного малюка окремо, рівень рухливості, притаманній їй темп, здібності та природні можливості. Обсяг рухової активності у межах активного режиму становить до трьох годин для дітей раннього віку, три – чотири години для дітей молодшого дошкільного віку та чотири – п’ять годин для дітей старшого віку.

Прогулянки є важливим складником життєдіяльності всіх дітей. Неодмінна умова для їх проведення – це збалансування вихователями програмних вимог з бажаннями дітлахів. Зміст роботи на прогулянках залежить від кількох складових: освітніх завдань, погоди, настрою дітей, загальної атмосфери в групі тощо.

Тривалість фізичних вправ на прогулянках становить: для дітей раннього віку двадцять – тридцять п’ять хвилин, молодшого віку – тридцять п’ять - сорок п’ять хвилин, дітей старшого віку – сорок п’ять - шістдесят хвилин. Знижувати рухову активність потрібно наприкінці прогулянки (за десять – п'ятнадцять хвилин) до її закінчення, для забезпечення спокійного переходу до іншого режиму.

Враховуючи величезну роль ігрової діяльності в зростанні особистості дитини, під час організації рухового режиму значне місце відводиться рухливим іграм. Добираючи їх треба враховувати такі чинники: вік дітей, місце ігор протягом дня, погодні та природні умови, пора року, наявність необхідного інвентарю та обладнання.

Як завжди до різних форм роботи (свят, занять, походів, розваг тощо) включаються рухливі ігри після попереднього їх розучування. Проводять її щодня в усіх вікових групах – одну - дві гри, під час ранкового прийому дітей, дві – три гри - на прогулянках та одна дві гри - увечері . Всього на протязі дня проводять п’ять - сім рухливих ігор, а влітку – сім – вісім.

Проведення фізичних вправ на прогулянках – це оди із основних засобів для фізичного розвитку дітей. Завдяки їм формуються і закріплюються навички життєво-важливих рухів: (бігу, стрибків, ходьби, лазіння, метання тощо), тренуються фізичні якості: (швидкість, спритність, витривалість, сила, гнучкість, координація рухів).

Організовуються дні здоров’я. Один раз на місяць, починаючи з дітей третього року життя. Вони насичені різноманітними формами: лікувально- профілактичні та гартувальні процедури, фізкультурні свята та розваги, рухливі ігри, заняття з фізкультури, дитячий туризм та самостійна рухова діяльність. Проводяться вони як правило на свіжому повітрі. У дні здоров’я освітня робота пов’язується з темами зорового способу життя та власне здоров’я (читання художньої літератури, бесіди, трудова, ігрова, пізнавальна там самостійна художня діяльності).

ФОРМИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ

Дуже часто родинне виховання й виховання у ЗДО існують як дві окремі ланки: вдома інколи дитина дістає одні настанови, зразки поведінки, у дитячому садку – інші. Батьки хочуть бачити своїх дітей здоровими. Однак не всі розуміють і знають, як це зробити. Тільки єдність вимог здорового способу життя в родині і в дитячому садку сприятиме формуванню у дитини свідомого ставлення до свого здоров'я.

Робота вихователів із батьками з цієї проблеми може проводитися за такими напрямками:

1. Вивчення рівня валеологічних знань батьків, способу життя в родині, деяких спадкових хвороб (анкетування, опрацювання анкет, питальників та ін.).

2. Надання теоретичної допомоги (бесіди, Дні відкритих дверей, усні та рукописні методичні журнали, конференції, лекторії та ін.).

3. Система практичної допомоги (щоденні консультації, дискусії, диспути, діалоги, практичні заняття з розв'язанням батьками педагогічних задач, проблемних завдань, що стосуються здоров'я дитини).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар