Особливості формування усвідомленого ставлення
дошкільників
до власного здоров’я
«Щоб бути
здоровим, потрібні власні зусилля,
постійні, значущі. Замінити їх не можна нічим».
М. Амосов
Фізичний розвиток дітей – пріоритетний
напрям у роботі ЗДО. Завдання і зміст фізичного виховання визначаються Базовим
компонентом дошкільної освіти. Вона спрямована на природний розвиток дитини та
збереження її фізичного й психічного здоров’я. Із семи ліній розвитку дошкільника,
виділених БК, першою є ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «ОСОБИСТІСТЬ
ДИТИТНИ». Одна із важливих складових частин якої – культурно-гігієнічні навички.
Здоров’я обумовлюється способом життя, а модель способу життя формується в
дитинстві. Тому так важливо формувати звичку до здорового способу життя в
дошкільному віці. Одним із параметрів здорового способу життя – належне
володіння культурно-гігієнічними навичками.
Виховання у дітей навичок
особистої гігієни відіграє важливу роль в охороні здоров’я, сприяє правильній
поведінці в побуті, у громадських місцях. Адже, виконання правил особистої
гігієни є однією з умов збереження і зміцнення здоров’я.
Спеціальних занять з цього
розділу роботи не плануються, гігієнічне виховання і навчання постійно
здійснюється в повсякденному житті. Ми можемо навчити дитину ходити, стрибати,
лазити, повзати, бігати, виконувати різні фізичні та рухові вправи, але якщо ми
не донесемо до свідомості дитини, що звички, пов’язані з чистотою й охайністю,
бажання дружити з водою – це буде великим мінусом в нашій роботі щодо зміцнення
та збереження здоров’я дітей.
Культурно-гігієнічні навички – це дії, пов’язані з дотриманням чистоти й порядку. Їх
умовно можна поділити на чотири різновиди:
·
навички особистої гігієни;
·
навички культури їжі;
·
дбайливе ставлення до власних речей;
·
підтримання порядку та чистоти в навколишньому середовищі.
Під час повсякденної роботи з дітьми необхідно прагнути
до того, щоб дотримання правил особистої гігієни стало для них природним, а
гігієнічні навички з часом постійно удосконалювалися. Правила особистої гігієни
пов’язані з усіма видами діяльності й відпочинку дітей.
По мірі росту та розвитку дитини самостійність і
активність її зростає. Виховання культурно-гігієнічних навичок містить широке
коло завдань, це:
·
безпосереднє навчання;
·
демонстрація вправи з виконанням дії під час дидактичних ігор;
·
систематичне нагадування дітям про необхідність дотримуватися правил
гігієни і поступове підвищення вимог до них.
Охорона життя та зміцнення здоров’я, поліпшення фізичного
розвитку, функціональне вдосконалення й підвищення працездатності організму
дитини, а також загартування є першочерговими завданнями.
Опираючись на Базову програму по
формуванню культурно-гігієнічних навичок дітей дошкільного віку вирішуються
такі задачі:
·
знайомство з органами людського тіла;
·
розвиток вміння та навичок догляду за тілом;
·
формування позитивного ставлення дитини до гігієнічних процедур;
·
формування стійких навичок гігієни харчування (не брати їжу брудними
руками, не споживати немитими овочі та фрукти та ін.);
·
формування культури поведінки за столом (правильно користуватися серветкою,
столовими приборами, охайно споживати їжу);
В роботі з даної теми рекомендується
використовувати іграшкових персонажів в різноманітних ігрових ситуаціях;
користуватися різноманітним наочним матеріалом. Дитина краще сприймає та
усвідомлює гігієнічні знання, якщо розповідь, пояснення будуть підкріпленні
показом картинок, ілюстрацій або імітацією дій, пов’язані з
культурно-гігієнічними навичками.
Читайте оповідання, казки з даної
теми, відгадуйте загадки про речі особистої гігієни; розглядайте сюжетні
картинки; обігруйте з дітьми віршовані рядки, де вони виконують імітаційні
рухи; вирішуйте проблемні запитання та завдання. В результаті дитина отримає
досвід самостійної діяльності, нові знання і уміння.
Продовжуйте проводити роботу з батьками
з даної теми. Поповнюйте консультативний матеріал порадами, консультаціями до
батьківського куточку.
Єдність вимог здорового способу життя в родині і в ЗДО
сприятимуть у дитини формуванню свідомого ставлення до власного здоров’я.
Немає коментарів:
Дописати коментар