середа, 9 червня 2021 р.

 

ІГРИ З ПІСКОМ  НА СВІЖОМУ ПОВІТРІ

 

         Немає на світі нічого простішого і доступнішого, зручнішого і різноманітнішого, живішого і об’ємнішого за пісок. Ідея пісочної гри чудова, оскільки пісок є тим дивовижним матеріалом, який здатний водночас передати багато чого: відчуття розмаїття природи, можливостей свого тіла, сутності життя з його плинністю, несподіваністю, безліччю форм.
        Що головне у цій грі?
Насамперед те, що вона дає можливість дитині або цілій групі дітей реально створювати картину світу в живому тривимірному просторі. Дитина дістає можливість будувати свій особистий світ, модель свого мікрокосму, відчуваючи себе його творцем. Усе просто, зручно й раціонально в цій грі, відшліфованій багатьма поколіннями дітлахів.
        Відомий американський педагог С. Куломзін відзначає: «Пісочниця не тільки розвиває творчий потенціал дитини, активізує просторову уяву, образно-логічне мислення, тренує дрібну моторику рук, але ненав’язливо, поволі налаштовує дітей на осягнення моральних істин, поняття про добро і зло, сприяє побудові гармонійного образу світу».

МАЛЕНЬКИЙ ДОСЛІДНИК

МЕТА: познайомити дітей з компонентами неживої природи – сухим піском.

МАТЕРІАЛ: пісок, лупа, чорний картон.

ХІД: діти розглядають невеличку грудку сухого піску на листку чорного картону. Вихователь пропонує роздивитися пісок через лупу, торкнутися до нього.

  Потім задає дітям питання:

-        Якого кольору пісок (можна запропонувати дітям вибрати із коробки з кольоровими олівцями потрібний колір).

-           Розказати про пісок (можна з дітьми придумати казочку про пісок).

-           Чи легко сиплеться пісок? (показати дітям і дати можливість пересипати жменьку піску з листка на листок, з долоньки у формочку і т. д.)

1.     ВІТАЮ ТЕБЕ, ПІСОК!
Мета: психологічне розвантаження, сенсорний розвиток.
Хід гри
:
Вихователь від імені Піскунчика пропонує торкнутися піску.
- Діти торкаються піску по черзі пальцями однієї руки, потім – другої руки, потім – усіма пальцями одночасно.
- Діти легко, а потім з напруженням стискають кулачки з піском, а потім повільно висипають його у пісочницю.
- Діти торкають пісок всією долонькою – внутрішньою, потім зовнішньою її стороною.
- Діти перетирають пісок між пальцями, долонями. Можна ввести сюрпризний момент – заховати в піску маленьку іграшку і сказати: «З тобою хотів познайомитися один із мешканців піску. Знайди його».
- Старші діти описують і порівнюють свої відчуття: тепло – холодно, приємно – неприємно, колюче, шорстко тощо.

3. ВІТЕР ПІЩАНОЇ ПУСТЕЛІ
Мета: навчання дітей регулювати власне дихання за допомогою дихальних вправ.
Хід гри
:

Дітям пропонується для вправи трубочки для коктейлю.
Діти вчаться управляти вдихом і видихом, не затягуючи пісок у трубочку. Старшим дошкільникам можна запропонувати висловити приємні побажання своїм друзям, привітати пісочну країну, а потім пробувати подути на пісок крізь трубочки, видуваючи заглиблення на його поверхні та зображуючи піщаний вітер у пустелі, а також подути на свої долоньки з піском, здуваючи його в пісочницю.

4. ЗАГАДКОВІ ПІЩАНІ СЛІДИ
Мета: сенсорний розвиток; розвиток творчої уяви.
Хід гри
:
- «Тупцювання слоненят» - діти кулачками і долонями з силою натискають на пісок.
- «Стрибають кенгуру» - кінчиками пальців кожна дитина ударяє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.
- «Подорож гусениці» - діти розслабленими або напруженими пальцями рук роблять поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
- «Мурашник» - кожна дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками одне з одним, - «жучки вітаються»).
- «Абракадабра» - діти залишають на піску найрізноманітніші сліди, вигадуючи назву для фантастичної тварини, яка залишила такі сліди (згодом цю тварину можна намалювати і зробити її жителем пісочної країни).

5. ПІСОЧНІ МАЙСТРИ
Мета: закріплення знань про геометричні фігури, просторові уявлення; розвиток слухової та зорової пам’яті.
Хід гри
:

Піскунчик просить дітей перетворитися на майстрів та допомогти жителям пісочної країни спорудити будиночки. Дітям пропонується обрати необхідний додатковий матеріал (елементи конструктора, гілочки, каміння тощо). А потім вихователь пропонує кожній дитині «розселити всіх жителів пісочниці» в побудоване житло.

6. СЕКРЕТНІ ЗАВДАННЯ КРОТІВ
Мета:
розвиток тактильної чутливості під час занурювання рук у пісок; активізація інтересу до мешканців, які живуть під землею.
Хід гри
:
Заздалегідь необхідно ознайомити дітей із тваринами, які мешкають під землею (кріт, ховрах, миші).
«Перетворимо руки на кротів»
В и х о в а т е л ь. Сьогодні наші руки можуть перетворитися на кротів.
Вихователь змахує руками, складає їх певним чином і показує дитині намальовані на кісточках пальців очі, ніс і два зуби. Потім вихователь пропонує занурити одну руку в пісок, поворушити нею під піском (звертає увагу дитини на зміну поверхні піску), а потім обережно розкопати кожен палець.

7. ПІСОЧНІ ХОВАНКИ
Мета: розвиток зорової уваги, образного мислення та тактильних відчуттів.
Хід гри
:
Вихователь готує для гри різноманітні сюжетні картинки за текстом знайомих казок.
В и х о в а т е л ь. У піску полюбляють ховатися казки і казкові герої. Давайте пограємо з ними в пісочні хованки. Заплющте очі й скажіть чарівні слова: «Казко, Казко, появись!»

Вихователь закопує в пісок картинку з будь-якої добре знайомої дитині казки. Для малюків залишає видимі куточки картинки. Дітям пропонується відшукати в піску цю казку. Для того, щоб «не злякати казку», необхідно розкопати її повільно та обережно. Діти поступово розкопують картинку, на певному етапі можуть назвати казку або казкового персонажа.

Якщо дитина не може здогадатися і назвати казку за елементами картинки, можна ввести повчальний етап. Дитина сама закопує картинку в пісок, а вихователь відкопує її. Вихователь міркує, аналізує побачене.

8. ПІСОЧНЕ МІСТО

Мета: розвиток нестандартного мислення, творчої уяви, сенсорної сфери дітей; психоемоційне розвантаження.
Хід гри
:
Вихователь пропонує дітям створити на піску незвичайне пісочне місто за допомогою різних матеріалів: пластмасових кришечок та маленьких пляшечок, коробочок, камінців, паличок тощо. Діти виконують завдання.

9. ПІСОЧНЕ СОНЕЧКО

Мета: розвиток нестандартного мислення, творчої уяви, сенсорної сфери дітей; психоемоційне розвантаження.
Хід гри
:
Вихователь пропонує дітям намалювати пальчиками на піску коло, а потім «домалювати» сонечко за допомогою підручних матеріалів. За допомогою камінців діти викладають оченята у сонечка, паличками – його промінчики.

10. ПІСОЧНИЙ НАСТРІЙ

Мета: розвиток нестандартного мислення, творчої уяви, сенсорної сфери дітей; психоемоційне розвантаження.
Хід гри
:
Діти за допомогою пальчиків зображають на піску різний настрій – пантоміми настрою.
В и х о в а т е л ь. Ось пісок посміхається, а ось він сумує, а ось він розізлився тощо.


Немає коментарів:

Дописати коментар