Екологічне виховання дошкільників
Дитина дошкільного віку активно пізнає всі сфери людського життя, а особливо цікавиться природним середовищем. Її допитливість охоплює все: від способу життя найдрібнішої комахи до влаштування Всесвіту. Завдання педагогів — не лише пояснити дитині, чому небо блакитне, а трава зелена. Потрібно також навчити її цінувати й оберігати природні ресурси, усвідомлювати наслідки своєї діяльності для довкілля.
Природничо-екологічна компетенція
БКДО визначає, що перед вступом до школи дитина має оволодіти природничо-екологічною компетенцією:
- бути обізнаною з природним середовищем планети Земля та Всесвітом як цілісним організмом, у якому взаємодіють повітря, вода, ґрунт, рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць тощо
- усвідомлювати їх значення для діяльності людини, для себе
- сприймати природу як цінність
- виокремлювати позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи
- довільно регулювати власну поведінку в природі
- усвідомлювати себе частиною великого світу природи
- знати про залежність власного здоров’я, настрою, активності від стану природи, її розмаїття й краси
- виявляти інтерес, бажання та посильні вміння щодо природоохоронних дій
- знати про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування, чистоти природного довкілля, заощадливого використання природних багатств, використання води, електричної та теплової енергії в побуті
- докладати домірних зусиль для збереження, догляду та захисту природного довкілля.
Екологічне виховання дошкільників — це співпраця педагогів та дітей, спрямована на розвиток умінь гармонійно взаємодіяти з природою.
Екологічна культура дошкільників формується через образ досконалого навколишнього світу, умовного ідеалу. Уявлення про ідеал ґрунтуються на:
- знаннях про природу та екологічні потреби живих організмів
- позитивному ставленні дорослих до природи
- усвідомленні своєї відповідальності за екологію.
Методи та форми екологічного виховання
- Екскурсії
- Екологічні казки
- Дидактичні ігри
- Екологічні свята
- Практичні заняття
- Проекти
- Експерименти
- Паця на природі
- Ігри-подорожі
- Ігри-медитації
- Демонстрація картин та фільмів
- Бесіди
- Словесно-логічні завдання
- Екологічні виставки
- Екологічні конкурси тощо.
Поради вихователям:
- Щоб зацікавити дітей та сформувати гуманне ставлення до природи, викличте в них співчуття до живих істот. Поясніть, що від людей залежить екологічний стан наших сіл, міст, країни та планети. Допоможіть дошкільнику відчути себе захисником та другом природи
- Закріпіть знання практичними заняттями, продемонструвавши, як саме можна допомагати природі — виготовити годівницю, посадити дерево тощо
- Ставтеся до дитячих спостережень за природою серйозно
- Підтримуйте інтерес вихованців до природи, її явищ та процесів
- Подбайте, аби у дошкільнят під час занять були залучені всі органи чуття – дотик, зір, слух та нюх
- Організовуйте заняття з екологічного виховання регулярно
- Використовуйте індивідуальний підхід
- Налаштуйтеся на співпрацю, а не повчання чи примус
- Допоможіть дитині побачити природу живою та незвичайною.
Немає коментарів:
Дописати коментар