середу, 17 квітня 2024 р.

Екологічне виховання дошкільників

    Дитина дошкільного віку активно пізнає всі сфери людського життя, а особливо цікавиться природним середовищем. Її допитливість охоплює все: від способу життя найдрібнішої комахи до влаштування Всесвіту. Завдання педагогів — не лише пояснити дитині, чому небо блакитне, а трава зелена. Потрібно також навчити її цінувати й оберігати природні ресурси, усвідомлювати наслідки своєї діяльності для довкілля. 

 Природничо-екологічна компетенція

БКДО визначає, що перед вступом до школи дитина має оволодіти природничо-екологічною компетенцією:

  • бути обізнаною з природним середовищем планети Земля та Всесвітом як цілісним організмом, у якому взаємодіють повітря, вода, ґрунт, рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць тощо
  • усвідомлювати їх значення для діяльності людини, для себе
  • сприймати природу як цінність
  • виокремлювати позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи
  • довільно регулювати власну поведінку в природі
  • усвідомлювати себе частиною великого світу природи
  • знати про залежність власного здоров’я, настрою, активності від стану природи, її розмаїття й краси
  • виявляти інтерес, бажання та посильні вміння щодо природоохоронних дій
  • знати про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування, чистоти природного довкілля, заощадливого використання природних багатств, використання води, електричної та теплової енергії в побуті
  • докладати домірних зусиль для збереження, догляду та захисту природного довкілля.

Екологічне виховання дошкільників — це співпраця педагогів та дітей, спрямована на розвиток умінь гармонійно взаємодіяти з природою.

Екологічна культура дошкільників формується через образ досконалого навколишнього світу, умовного ідеалу. Уявлення про ідеал ґрунтуються на:

  • знаннях про природу та екологічні потреби живих організмів
  • позитивному ставленні дорослих до природи
  • усвідомленні своєї відповідальності за екологію. 

Методи та форми екологічного виховання

  • Екскурсії
  • Екологічні казки
  • Дидактичні ігри
  • Екологічні свята
  • Практичні заняття
  • Проекти
  • Експерименти
  • Паця на природі
  • Ігри-подорожі
  • Ігри-медитації
  • Демонстрація картин та фільмів
  • Бесіди
  • Словесно-логічні завдання
  • Екологічні виставки
  • Екологічні конкурси тощо. 

Поради вихователям:

  • Щоб зацікавити дітей та сформувати гуманне ставлення до природи, викличте в них співчуття до живих істот. Поясніть, що від людей залежить екологічний стан наших сіл, міст, країни та планети. Допоможіть дошкільнику відчути себе захисником та другом природи
  • Закріпіть знання практичними заняттями, продемонструвавши, як саме можна допомагати природі — виготовити годівницю, посадити дерево тощо
  • Ставтеся до дитячих спостережень за природою серйозно
  • Підтримуйте інтерес вихованців до природи, її явищ та процесів
  • Подбайте, аби у дошкільнят під час занять були залучені всі органи чуття – дотик, зір, слух та нюх
  • Організовуйте заняття з екологічного виховання регулярно
  • Використовуйте індивідуальний підхід
  • Налаштуйтеся на співпрацю, а не повчання чи примус
  • Допоможіть дитині побачити природу живою та незвичайною.


Немає коментарів:

Дописати коментар